Henri Texier "Dakota Mab. Live At Theater Gütersloh - European Jazz Legends – 05", Intuition 2016, INTCHR71317 |
Wspaniale rozwija się seria wydawnicza "European Jazz Legends",
zasłużonego europejskiego wydawnictwa płytowego - Intuition Records. Za
nami nagrania tria Dieter Glawischnig / Hans Glawischnig / Manfred
Schoof, kwartetu Jaspera van't Hofa i tria Enrico Pieranunzi / Jasper
Somsen / Andre Ceccarelli. Wszystkie płyty tej serii łączy miejsce
rejestracji, Theater Gütersloh w Niemczech, sali o wyjątkowej akustyce,
audiofilską jakość słychać w każdym nagraniu.
Tym razem obcujemy z
legendą francuskiego jazzu - Henrim Texierem, ten współpracownik Buda
Powella, Kenny'ego Clarka, Johny'ego Griffina, Dona Cherry'ego, Lee
Konitza, Dextera Gordona, Arta Farmera, Arta Taylora, Phila Woodsa,
Michaela Portala i Jean-Luc'a Ponty'ego jest jednym z najważniejszych
europejskich muzyków jazzowych. W zespole Henri Texier Hope Quartet,
świetny francuski kontrabasista zgromadził doskonałych jazzmanów – gra
tam jego syn Sebastien Texier (saksofon altowy i klarnety), porywający
saksofonista barytonowy François Corneloup i wreszcie niesamowicie
energetyczny perkusista Louis Moutin. Razem tworzą skład, w którym
muzykowanie polega na precyzyjnej i pozbawionej nadmiernego
wirtuozerstwa współpracy. Texier wielokrotnie pokazywał, że inspiracji
szukać można nie tylko na europejskim kontynencie. Jego Indian Quartet
sięgał do tradycji Indian z Ameryki Północnej („An Indin’s Week”). Trio z
Aldo Romano i Louisem Sclavisem z kolei penetrowało kulturę
afrykańskich plemion („African Flashback”). Texiera w pracy
artystycznej charakteryzuje uważność, szacunek dla obcych kultur, ale
także przekonanie do snucia intymnych, autonomicznych rozważań na temat
wspólnego mianownika tych kultur, tylko z pozoru odmiennych.
Na
płycie "Dakota Mab" usłyszymy tematy znane z licznych występów Henri
Texier Hope Quartet. Transowy, poświęcony Elvinowi Jonesowi "O Elvin",
to iście hitchcockowskie otwarcie, to formacja, pracująca na silniku
precyzyjnie zgranego jazzowego combo, dwugłos barytonu i altu lub
klarnetu rozgrzewa do czerwoności uszy słuchaczy. W utworze „Dakota Mab”
saksofonista Francois Corneloup, w przejmujący sposób imituje głos
szamana. Fascynacje kulturą indian amerykańskich, pojawiają się w innych
kompozycjach - „Hopi”, czy „Comanche”. Wielkie wrażenie robi zmysłowy,
wyjątkowo refleksyjny „Sueno Canto”, znany z płyty „Canto Negro”, Texier
z zespołem wprowadza słuchacza w nastrój wzniosłego rozmarzenia,
wszystko za sprawą prostej melodii, którą podejmują kolejne instrumenty.
Nie sposób nie ulec urokowi linii melodycznej i szlachetnego brzmienia
klarnetu z barytonem. Piękne nagranie, będące dowodem na to, że
niewymuszona elegancja, dbałość o formę, nie są wartościami, które
definitywnie przeszły do historii.
Zdaniem krytyka Daily
Telegraph, w tym artyście „żyje cała historia jazzu, ale przyprawiona
wspaniałą egzotyką - korsykańskim champ de foire i północnoafrykańską
zabawą”. Trudno nie zgodzić się z tą opinią.
Zespół można
będzie usłyszeć na żywo w Polsce niebawem, bo 24 czerwca 2016, Henri
Texier Hope Quartet wystąpi w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W.
Lutosławskiego.
autor: Krzysztof Szamot
Sébastien Texier: alto saxophone, clarinets
François Corneloup: baritone saxophone
Henri Texier: bass
Louis Moutin: drums
1. O Elvin
2. Hopi
3. Mic Mac
4. Dakota Mab
5. Navajo Dream
6. Comanche
7. Sueno Canto
8. Interview with Henri Texier
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz