poniedziałek, 6 czerwca 2016

Henri Texier "Dakota Mab. Live At Theater Gütersloh - European Jazz Legends – 05", Intuition 2016, INTCHR71317

Henri Texier "Dakota Mab. Live At Theater Gütersloh - European Jazz Legends – 05", Intuition 2016, INTCHR71317
Wspaniale rozwija się seria wydawnicza "European Jazz Legends", zasłużonego europejskiego wydawnictwa płytowego - Intuition Records. Za nami nagrania tria Dieter Glawischnig / Hans Glawischnig / Manfred Schoof, kwartetu Jaspera van't Hofa i tria Enrico Pieranunzi / Jasper Somsen / Andre Ceccarelli. Wszystkie płyty tej serii łączy miejsce rejestracji, Theater Gütersloh w Niemczech, sali o wyjątkowej akustyce, audiofilską jakość słychać w każdym nagraniu.

Tym razem obcujemy z legendą francuskiego jazzu - Henrim Texierem, ten współpracownik Buda Powella, Kenny'ego Clarka, Johny'ego Griffina, Dona Cherry'ego, Lee Konitza, Dextera Gordona, Arta Farmera, Arta Taylora, Phila Woodsa, Michaela Portala i Jean-Luc'a Ponty'ego jest jednym z najważniejszych europejskich muzyków jazzowych. W zespole Henri Texier Hope Quartet, świetny francuski kontrabasista zgromadził doskonałych jazzmanów – gra tam jego syn Sebastien Texier (saksofon altowy i klarnety), porywający saksofonista barytonowy François Corneloup i wreszcie niesamowicie energetyczny perkusista Louis Moutin. Razem tworzą skład, w którym muzykowanie polega na precyzyjnej i pozbawionej nadmiernego wirtuozerstwa współpracy. Texier wielokrotnie pokazywał, że inspiracji szukać można nie tylko na europejskim kontynencie. Jego Indian Quartet sięgał do tradycji Indian z Ameryki Północnej („An Indin’s Week”). Trio z Aldo Romano i Louisem Sclavisem z kolei penetrowało kulturę afrykańskich plemion („African Flashback”). Texiera w pracy artystycznej charakteryzuje uważność, szacunek dla obcych kultur, ale także przekonanie do snucia intymnych, autonomicznych rozważań na temat wspólnego mianownika tych kultur, tylko z pozoru odmiennych.

Na płycie "Dakota Mab" usłyszymy tematy znane z licznych występów Henri Texier Hope Quartet. Transowy, poświęcony Elvinowi Jonesowi "O Elvin", to iście hitchcockowskie otwarcie, to formacja, pracująca na silniku precyzyjnie zgranego jazzowego combo, dwugłos barytonu i altu lub klarnetu rozgrzewa do czerwoności uszy słuchaczy. W utworze „Dakota Mab” saksofonista Francois Corneloup, w przejmujący sposób imituje głos szamana. Fascynacje kulturą indian amerykańskich, pojawiają się w innych kompozycjach - „Hopi”, czy „Comanche”. Wielkie wrażenie robi zmysłowy, wyjątkowo refleksyjny „Sueno Canto”, znany z płyty „Canto Negro”, Texier z zespołem wprowadza słuchacza w nastrój wzniosłego rozmarzenia, wszystko za sprawą prostej melodii, którą podejmują kolejne instrumenty. Nie sposób nie ulec urokowi linii melodycznej i szlachetnego brzmienia klarnetu z barytonem. Piękne nagranie, będące dowodem na to, że niewymuszona elegancja, dbałość o formę, nie są wartościami, które definitywnie przeszły do historii.

Zdaniem krytyka Daily Telegraph, w tym artyście „żyje cała historia jazzu, ale przyprawiona wspaniałą egzotyką - korsykańskim champ de foire i północnoafrykańską zabawą”. Trudno nie zgodzić się z tą opinią.

Zespół można będzie usłyszeć na żywo w Polsce niebawem, bo 24 czerwca 2016, Henri Texier Hope Quartet wystąpi w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.
autor: Krzysztof Szamot

Sébastien Texier: alto saxophone, clarinets
François Corneloup: baritone saxophone
Henri Texier: bass
Louis Moutin: drums

1. O Elvin
2. Hopi
3. Mic Mac
4. Dakota Mab
5. Navajo Dream
6. Comanche
7. Sueno Canto
8. Interview with Henri Texier



płyta do nabycia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz