Stirrup [Fred Lonberg-Holm / Nick Macri / Charles Rumback] "Cut" Clean 2016, CF378 |
Chicagowski wiolonczelista (na albumie także gitarzysta), improwizator i
kompozytor Fred Lonberg-Holm stosunkowo mało znany jest jako lider
własnych zespołów. A prowadził ich karierze niemal - choćby Valentine
Trio czy Lightbox Orxhestra. Urodził się w 1962 roku, studiował w
Juilliard School, a później na rozmaitych kursach prowadzonych m.in.
przez Anthony'ego Braxtona, Mortona Feldmana, Bunita'ę Marcus i Pauline
Oliveros. W 1995 roku przeniósł się do Chicago gdzie szybko podjął
współpracę z muzykami tamtejszej sceny jazzowej i postrockowej - jest
muzykiem i współtwórcą zespołów The Boxhead Ensemble, The Friction
Brothers (z Michael'em Zerang'iem), The Flatlands Collective, Keefe
Jackson's Fast Citizens, Joe McPhee Survival Unit III, Peter Brotzmann
Chicago Tentet, Frame 4tet, Territory Band. Współpracował z wieloma
czołowymi amerykańskimi i europejskimi muzykami sceny jazzowej i free
improv wśród których wymienić należy: Jima Bakera, Johna Butchera,
Wilberta DeJoode, Axela Doernera, Matsa Gustafssona, Charlotte Hug,
Glenna Kotche, Petera Kowalda, Nicole Mitchell, Torstena Mullera, Jima
O'Rourke, Jeffa Parkera, Davida Stakenasa, Bena Vida i Michaela Zeranga.
Od 2004 roku aż do rozwiązania zespołu był instrumentalistą słynnego
Vandermark 5.
W trio Stirrup nominalnie też nie jest liderem, ale tutaj to on faktycznie decyduje o brzmieniu zespołu. Muzyka w pełni też oddaje niezwykle szerokie spectrum zainteresowań muzycznych Lonberga-Holma obejmujących gatunki od jazzu po rock, pop, wolną improwizacji i muzyki eksperymentalną, aż do klasycznej muzyki komponowanej oraz barokowej. Ukazuje sposób postrzegania muzyki przez wiolonczelistę i jego znakomitych partnerów - basistę Nicka Macri oraz perkusistę Charlesa Rumbacka - jago jedność, z której elementów czerpać można w dowolny i jakże czasami zaskakujący sposób. To eklektyczne podejście świetnie obrazuje także historia zawodowej znajomości muzyków, którzy poznali się na próbach psychodelicznej kapeli folkowej Horse’s Ha.
Tutaj więc grają eksperymentalnie i poszukują, ale przy okazji eksplorują groove, tworzą nastrojowe harmonie i budują skomplikowane struktury. A wszystko to zanurzają jeszcze w jazzowym sosie. Tworzą ożywczą muzykę która potrafi zaskoczyć i zauroczyć jak mało co łącząc pastelowe melodie z ciężkimi brzmieniami i harmonicznym hałasem. Koniecznie!
W trio Stirrup nominalnie też nie jest liderem, ale tutaj to on faktycznie decyduje o brzmieniu zespołu. Muzyka w pełni też oddaje niezwykle szerokie spectrum zainteresowań muzycznych Lonberga-Holma obejmujących gatunki od jazzu po rock, pop, wolną improwizacji i muzyki eksperymentalną, aż do klasycznej muzyki komponowanej oraz barokowej. Ukazuje sposób postrzegania muzyki przez wiolonczelistę i jego znakomitych partnerów - basistę Nicka Macri oraz perkusistę Charlesa Rumbacka - jago jedność, z której elementów czerpać można w dowolny i jakże czasami zaskakujący sposób. To eklektyczne podejście świetnie obrazuje także historia zawodowej znajomości muzyków, którzy poznali się na próbach psychodelicznej kapeli folkowej Horse’s Ha.
Tutaj więc grają eksperymentalnie i poszukują, ale przy okazji eksplorują groove, tworzą nastrojowe harmonie i budują skomplikowane struktury. A wszystko to zanurzają jeszcze w jazzowym sosie. Tworzą ożywczą muzykę która potrafi zaskoczyć i zauroczyć jak mało co łącząc pastelowe melodie z ciężkimi brzmieniami i harmonicznym hałasem. Koniecznie!
autor: Marek Zając
Stirrup:
Fred Lonberg-Holm: cello, guitar
Nick Macri: double bass
Charles Rumback: drums
1. Sleep Comes To Everyone
2. Rodney’s Last Ride
3. Six Minutes To Montrose
4. Then Fall Fell
5. Five Ruminations
6. Who We Were
7. You May Think
8. Salt Lines
9. Domi’s Dream
10. You ’n’ Me
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz