Sabu Toyozumi and Friends "Kosai Yujyo" [2CD], improvising beings 2012, IB14 |
Ten podwójny album jest owocem podróży i koncertów w Europie, jakie w
latach 2010-2011 odbył japoński perkusista i bębniarz Sabu Toyozumi. Ten
nestor japońskiej sceny improwizowanej wybrał z licznych wtedy
koncertów i spotkań z europejskimi improwizatorami w sumie 9 utworów, w
których przedstawia swoją definicję muzyki improwizowanej pojawiając się
najprzeróżniejszych (ośmiu) składach - od duetu do oktetu. Pozwala mu
to także na docenienie europejskich partnerów i ukazanie tego - co w
jego odczuciu - istotne i odmienne w Europie w podejściu do muzyki
improwizowanej. Sam Toyozumi, chociaż najbardziej znany jako perkusista i
perkusjonalista, tutaj gra także na erhu, dwustrunowym, pochodzącym z
Chin instrumencie (którego korzenie sięgają VII stulecia naszej ery) o
bardzo orientalnym brzmieniu.
Pisanie o muzyce improwizowanej jako o czymś nieznającym granic od lat już wydaje mi banalne. Ale tutaj tak jest - dźwiękowy pejzaż, jaki na tej podwójnej płycie maluje japoński nestor i plejada europejskich instrumentalistów jest olbrzymia i imponująca. Od głębokich dronów z otwierającego płytę koncertu oktetu po rysowane minimalistycznymi środkami pejzaże drugą płytę zamykające. Od dźwiękowego horror vacui, gdy muzycy swym brzmieniem wypełniają pełne spektrum dźwięku, po jego przeciwieństwo gdzie każde, pojedyncze drżenie membrany lub struny, ma swój głęboki, namacalny sens i jest osią muzycznej dramaturgii. To podróż przez trudny, odmienny on popularnego świata dźwiękowy krajobraz. Ale i niezmiernie osobisty, tchnący głębią personalnego przeżycia, fascynujący.
Jako album, Kosai Yujyo jest wymownym świadectwem zarówno zróżnicowanych umiejętności Sabu Toyozumiego, siły jego osobowości kreatywności europejskiej sceny free improv.
Pisanie o muzyce improwizowanej jako o czymś nieznającym granic od lat już wydaje mi banalne. Ale tutaj tak jest - dźwiękowy pejzaż, jaki na tej podwójnej płycie maluje japoński nestor i plejada europejskich instrumentalistów jest olbrzymia i imponująca. Od głębokich dronów z otwierającego płytę koncertu oktetu po rysowane minimalistycznymi środkami pejzaże drugą płytę zamykające. Od dźwiękowego horror vacui, gdy muzycy swym brzmieniem wypełniają pełne spektrum dźwięku, po jego przeciwieństwo gdzie każde, pojedyncze drżenie membrany lub struny, ma swój głęboki, namacalny sens i jest osią muzycznej dramaturgii. To podróż przez trudny, odmienny on popularnego świata dźwiękowy krajobraz. Ale i niezmiernie osobisty, tchnący głębią personalnego przeżycia, fascynujący.
Jako album, Kosai Yujyo jest wymownym świadectwem zarówno zróżnicowanych umiejętności Sabu Toyozumiego, siły jego osobowości kreatywności europejskiej sceny free improv.
autor: Marcin Jachnik
Sabu Toyozumi: drums, erhu
Marjolaine Charbin: piano
Jean Demey: bass
Jean-Jacques Duerinckx: saxophones
Jacques Foschia: clarinets
Joel Grip: bass
Audrey Lauro: saxophones
Luo Chao-Yun: pipa
Pascal Marzan: guitar
John Russell: guitar
Isabelle Sainte-Rose: cello
Peer Schlechta: pipe organ
Guy Strale: percussion
Jean-Michel van Schouwburg: voice
Kris Vanderstraeten: percussion
Ove Volquartz: reeds
Dan Warburton: violin, piano
utwory:
CD 1:
Kris' Wish
The Last Feather
Strongsth 1
Strongsth 2
Unknown Sketch
CD 2:
Above Nino
Raw Drink
Sand's Witch
The Göttingen Cadenza
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz