Matthieu Donarier's / Albert van Veenendaal's Planetarium "The Visible Ones", Clean Feed 2014, CF296
Matthieu Donarier's / Albert van Veenendaal's Planetarium "The Visible Ones", Clean Feed 2014, CF296 |
Duetowy album francuskiego saksofonisty Matthieu Donariera i
pochodzącego z Holandii pianisty Alberta van Veenendaala opisywany jest w
mediach, jako przykład europejskiego jazz. Jazzu, w którym nieobecna
jest amerykańska tradycja swingowa, a zastępuje ją tradycja kameralnej
muzyki klasycznej.
Elegancki i powściągliwy styl Matthieu Donarier kształcił przez lata - obecny od kilkunastu juz lat na jazzowej scenie grywał w zespołach prowadzonych przez Daniela Humaira, Gabora Gado, Albana Darche, Sébastiena Boisseau i Stephana Olivę oraz prowadził własne - Kindergarten, Wood, Dragoon, M.D.Trio. Nagrywał z uznanymi muzykami amerykańskich scen - Tonym Malabym i Davem Liebmanem.
Albert van Veenendaal jest rozpoznawalną postacią na scenie europejskiej - współpracował z Corem Fühlerem, Sylvie Courvoisier, Jozefem Dumoulin, komponował dla zespołów instrumentów dętych (Calefax, Amstel Saxophone Quartet). Zainspirowany ideami Johna Cage'a komponował utwory na fortepian preparowany, a sam instrument poddawał rozmaitym przeróbkom, występując w duecie z pianista Alanem Purvesem.
Te inspiracje obu instrumentalistów są wyraźnie słyszalne także w tym duetowym nagraniu. Wszystkie bez wyjątku utwory oparte są na komponowanych tematach lub takimż szkielecie, ale całe partie poszczególnych utworach zostały przez obu partnerów wyimprowizowane. Konsekwentnie jednak unikają oni odwołań do synkopowanych rytmów. O ile dosyć łatwo wyobrazić sobie w przypadku pianisty, to już odarcie saksofonu z tradycji jazzowej (swingowej) wydaje się trudne do zaakceptowania. O dziwo, oba instrumenty znakomicie się dopełnia także w takiej formule grania, a konsekwentna narracja sprawia, że uwaga słuchacza narasta z każdą minutą muzycznej podróży. Piękne nagranie.
Elegancki i powściągliwy styl Matthieu Donarier kształcił przez lata - obecny od kilkunastu juz lat na jazzowej scenie grywał w zespołach prowadzonych przez Daniela Humaira, Gabora Gado, Albana Darche, Sébastiena Boisseau i Stephana Olivę oraz prowadził własne - Kindergarten, Wood, Dragoon, M.D.Trio. Nagrywał z uznanymi muzykami amerykańskich scen - Tonym Malabym i Davem Liebmanem.
Albert van Veenendaal jest rozpoznawalną postacią na scenie europejskiej - współpracował z Corem Fühlerem, Sylvie Courvoisier, Jozefem Dumoulin, komponował dla zespołów instrumentów dętych (Calefax, Amstel Saxophone Quartet). Zainspirowany ideami Johna Cage'a komponował utwory na fortepian preparowany, a sam instrument poddawał rozmaitym przeróbkom, występując w duecie z pianista Alanem Purvesem.
Te inspiracje obu instrumentalistów są wyraźnie słyszalne także w tym duetowym nagraniu. Wszystkie bez wyjątku utwory oparte są na komponowanych tematach lub takimż szkielecie, ale całe partie poszczególnych utworach zostały przez obu partnerów wyimprowizowane. Konsekwentnie jednak unikają oni odwołań do synkopowanych rytmów. O ile dosyć łatwo wyobrazić sobie w przypadku pianisty, to już odarcie saksofonu z tradycji jazzowej (swingowej) wydaje się trudne do zaakceptowania. O dziwo, oba instrumenty znakomicie się dopełnia także w takiej formule grania, a konsekwentna narracja sprawia, że uwaga słuchacza narasta z każdą minutą muzycznej podróży. Piękne nagranie.
autor: Marek Zając
Matthieu Donarier: soprano and tenor saxophones
Albert van Veenendaal: piano, prepared piano
1. Blue Rotterdam
2. Univers Elastique
3. Calling
4. The Hidden Ones
5. Vernell Ho
6. Radio Silence
7. Danzon
8. The Visible Ones
9. Comets
10. Choral & Riffs
11. Whale Theory
12. Cloud
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz