wtorek, 20 maja 2014

Eyvind Kang "John Zorn: Alastor: The Book of Angels vol. 21", Tzadik 2014, TZ8316

Eyvind Kang "John Zorn: Alastor: The Book of Angels vol. 21", Tzadik 2014, TZ8316
Eyvind Kang to prawdziwy obieżyświat, urodzony w USA, mieszkał i pracował w wielu krajach, od Islandii, Kanady, USA . . . do Włoch. Ale to przede wszystkim obieżyświat gatunkowy, wielokrotnie udowadniał, że gatunkowe granice są zbędnym wymysłem. Kojarzony jest zarówno z muzyką klasyczną, jazzem, muzyką tradycyjną, ale także psychodelią rockową, dronowym ambientem i szeroko rozumianą awangardą. Lista jego stałych współpracowników jest imponująca, wystarczy wymienić Mike'a Pattona, Johna Zorna, Trey'a Spruance'a, Tima Younga, Marka Ribota, Becka, Billa Frisella, Secret Chiefs, Laurę Veirs.

W 1992 roku John Zorn rozpoczynając pracę nad cyklem kompozycji mających być pomostem pomiędzy tradycyjną muzyką żydowską a eklektyczną sztuką XXI wieku, dał początek największej w historii muzyki żydowskiej eksplozji rozlicznych interpretacji, preparacji, nawiązań ... fuzji gatunkowych, kulturowych, instrumentalnych ...
Przez 10 lat Zorn stworzył 205 kompozycji, wykonywanych przez kwartet Masada i późniejsze mutacje. W roku 2004 Zorn ponownie przystąpił do pracy nad kolejnymi kompozycjami, których powstało 316. Tak powstała druga Księgę Masady - Księga Aniołów - „The Book of Angels”, których kolejne odsłony ukazywały się na płytach w Tzadik Records. Przedostatnia, XX część, płyta „Tap” zawierała interpretacje Pata Metheny’ego.

XXI część nosząca tytuł "Alastor" to kilkunastosobowy zespół pod przewodnictwem Eyvinda Kanga, który sam gra na zadziwiająco dużej ilości instrumentów: Electric Bass, Guitars, Janggu, Kacapi, Kemancheh, Korg Synth, Moog Synth, Oud, Percussion, Piano, Setar, Sitar, Viola, Violin.Dziesięć kompozycji Zorna w interpretacji Kanga to muzyka zaskakująco współczesna, różnorodna klimatycznie, lśniąca oryginalnymi dźwiękami, melodyjna i bardzo fabularna. To z jednej strony zasługa struktury kompozycji, czarownych i niedopowiedzianych, z drugiej wartości interpretacyjnej, raczej w poprzek ram gatunkowych.

Baśniowy "Variel", jakby żywcem wyjęty z opowieści o Sindbadzie. Dramatyczny "Rachiel", wywiedziony z muzyki serialnej, z piękną partią trąbki Cuong Vu, porusza do głębi.Pustynny "Barael", w którym ciężar narracji przejmuje arabska lutnia - oud, całość bardzo dostojna.Nieco nierealny, emanujący pozytywną energią "Sakriel", będący skrzyżowaniem filmowej muzyki z lat 60. (Francis Lai, Nino Rota, Lalo Schifrin, Luis Bacalov, Ennio Morricone) i żydowskich hymnów, z rozdzierającym solo Skerika na saksofonie tenorowym i ponownie doskonałym Cuong Vu na trąbce.Na koniec demoniczny "Uriron", w którym etniczne instrumentarium zestawione z oszczędnymi wokalizami tworzą wielobarwny i podniosły nastrój.

Eyvind Kang to mistrz wieloznaczności, idealny wręcz interpretator kompozycji Papieża Awangardy - Johna Zorna. "Alastor: The Book of Angels Vol.21" to płyta bezdyskusyjnie wybitna!
autor: Dawid Malanowski


Shahzad Ismaily: Bass
Eyvind Kang: Electric Bass, Guitars, Janggu, Kacapi, Kemancheh, Korg Synth, Moog Synth, Oud, Percussion, Piano, Setar, Sitar, Viola, Violin, Voice
Skerik: Tenor Sax
Hans Teuber: Clarinets, Flutes, Tenor Sax
Cuong Vu: Trumpet
Dave Abramson: Drums, Percussion
Emma Ashbrook: Bassoon
Josiah Boothby: French Horn
Tor Dietrichson: Bongo, Conga, Clave, Guiro, Tabla, Triangle
Maya Dunietz: Voice
Randall Dunn: Moog Synth, Voice
Hidayat Honari: Tar
Taina Karr: English Horn, Oboe
Jessika Kenney: Voice
Moriah Neils: Bass
Hyeonhee Park: Janggu, Kkwaenggwari
Soyeon Park: Geomungo
William Smith: Cello
JungAh Song: Gayageum
Maria Scherer Wilson: Cello
Jacob Yackshaw: Bass

1. Hakem
2. Samchia
3. Hakha
4. Jetrel
5. Variel
6. Loquel
7. Rachiel
8. Barael
9. Sakriel


płyta do kupienia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz