Dudu Pukwana Group "Ubagile" Jazz Colours 1999, 8747442 |
Republika Południowej Afryki to kraj kojarzony głównie z osobą Nelsona
Mandeli i systemem apartheidu, zniesionym w 1994 r. Dla fanów jazzu to
ojczyzna Dollara Branda, Hugh Masekeli czy członków najważniejszego
zespołu jazzowego z RPA - The Blue Notes (Chris McGregor, Mongezi Feza,
Nikele Moyake, Johnny Dyani, Louis Moholo, Dudu Pukwana). W 1964 roku
zespół The Blue Notes przybywa do Francji, gdzie koncertuje na
festiwalu jazzowym w Antibes, był to nieoczekiwany uśmiech losu, bowiem w
RPA, w skutek wprowadzenia w połowie lat 60-tych rasistowskich
restrykcji, na dobrą sprawę uniemożliwiono współpracę Czarnych i Białych
muzyków. Członkowie The Blue Notes zostają w Europie, a dokładnie w
Wielkiej Brytanii, gdzie dość szybko integrują się z lokalną sceną
improwizowaną, spod znaku Soft Machine i pokrewnych składów. Lider The
Blue Notes - Chris McGregor zakłada Brotherhood of Breath, epokowy
zespół, przez który przewinęło się wielu znakomitych muzyków, Johnny
Dyani zostaje członkiem Spontaneous Music Ensemble a Mongezi Feza
współpracuje m.in. z Robertem Wyattem i formacją Henry Cow.
Omawiane
nagranie zostało zarejestrowane w szczególnie ważnym, dla tego
środowiska - 1975 roku, w którym umiera trębacz Mongezi Feza (w wieku
zaledwie 30 lat). Dwie sesje nagraniowe, mające miejsce jesienią w
Londynie, niecałe dwa miesiące przed śmiercią Fezy, potwierdzają
unikalny potencjał południowo-afrykańskiej sceny jazzowej. Tym, co
stanowiło największy atut muzyków z RPA była łatwość, z jaką wchodzili w
muzyczne interakcje z przedstawicielami innych kultur. Na obszarze RPA
przenikały się wpływy kultur afrykańskich z angielską, holenderską czy
hinduską. Tam właśnie rodził się oryginalny język jazzu, który był bodaj
pierwszą multi-etniczną muzyką Afryki. Z jednej strony pełnymi
garściami korzystający z tradycji transowych rytuałów, z drugiej
(kolejna unikalna cecha jazzu z RPA), z pomysłem rozrywający linearne,
transowe struktury.
"Ubagile" przenosi nas do czasów, kiedy
afrykański jazz tętnił autentyczną, porywającą energią, był z jednej
strony motoryczny, nieokrzesany i taneczny, bo podszyty funkiem, z
drugiej był otwarty na awangardowe, free-jazzowe wpływy. Słychać to
szczególnie w ostatnim utworze na płycie "Tete And Barbs In My Mind",
nagranym w innym, niż poprzednie utwory na płycie składzie (Dudu
Pukwana/Elton Dean, Nick Evans/Mongezi Feza/Lucky Ranku/Keith
Tippett/Victor Ntoni/Louis Moholo). Pięć kompozycji Dudu Pukwany,
wypełniających płytę, to świeże, soczyste, bezpretensjonalne i
bezkompromisowe granie, które może stanowić antidotum dla konfekcyjnego
jazzu, wypełniającego dzisiaj światowe estrady.
Ta muzyka wyrywa
się z ryzów, nie daje się okiełznać. Walor improwizacyjny
instrumentalistów, pasja i namiętność - tego nie ma w zapisach nutowych,
to jest różnica pomiędzy tradycją pisaną a ustną, między tym, co
wyuczone, a tym, co przeżyte, doświadczone.
Do tych nagrań można wracać bez końca.
autor: Tomasz Konwent
tracks 1-4:
Dudu Pukwana: alto saxophone
Mongezi Feza: trumpet
Lucky Ranku: guitar
Frank Roberts: keyboards
Ernest Mothole: bass
James Meine: drums
Louis Moholo: drums
track 5:
Dudu Pukwana: alto saxophone
Elton Dean: saxello
Nick Evans: trombone
Mongezi Feza: trumpet
Lucky Ranku: guitar
Keith Tippett: piano
Victor Ntoni: bass
Louis Moholo: drums
Dudu Pukwana: alto saxophone
Mongezi Feza: trumpet
Lucky Ranku: guitar
Frank Roberts: keyboards
Ernest Mothole: bass
James Meine: drums
Louis Moholo: drums
track 5:
Dudu Pukwana: alto saxophone
Elton Dean: saxello
Nick Evans: trombone
Mongezi Feza: trumpet
Lucky Ranku: guitar
Keith Tippett: piano
Victor Ntoni: bass
Louis Moholo: drums
1. Diamond Express
2. Bird Lives
3. Ubagile (See Saw)
4. Madodana (The Young Ones)
5. Tete And Barbs In My Mind
2. Bird Lives
3. Ubagile (See Saw)
4. Madodana (The Young Ones)
5. Tete And Barbs In My Mind
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz