Omar Sosa "Eggun - The Afri-Lectric Experience", Skip 2013, SKP91142 |
"Eggun" to hołd dla legendernego albumu Milesa Davisa "Kind of Blue". W
2009 roku, Omar Sosa, słynny już wtedy pianista, otrzymał zamówienie od
Barcelona Jazz Festiwal, aby skomponował, wyprodukował i zaprezentował
podczas festiwalu hołd dla klasycznego nagrania Milesa Davisa, z okazji
50 rocznicy powstania tego słynnego albumu. Kluczowym jest tutaj słowo
hołd - nie było pomysłem dyrektora festiwalu przearanżowanie kompozycji
Davisa na fortepian solo czy jakikolwiek inny skład, i zagranie ich na
żywo. Nie, to miało być coś innego, nowego, niezależnego od
współczesnych muzycznych trendów, coś, dla czego "Kind Of Blue" miało
być źródłem inspiracji i punktem odniesienia.
Joan Cararach, dyrektor Barcelona Jazz Festival, zwraca uwagę na fakt, że ta muzyka pochodzi od melodyjnych pasaży "Kind Of Blue", i zauważa, że takie przerywniki mógłby pisać choćby Bill Evans starając się połączyć poszczególne z davisowkich kompozycji zebranych na tym albumie. Wiadomo bowiem, że kompozycje na tym albumie nie były zamknięte, skończone. Davis rozdał przed sesją jakieś szczątki, szkice utworów raczej, a wiele ich części zostało po prostu przez jego muzyków wyimprowizowanych podczas tej słynnej sesji nagraniowej. Muzyka Omara Sosy nie odwołuje się to żadnego utworu Davisa wprost, nie ma tu żadnego z tematów zgromadzonych na oryginalnej płycie. Omar Sosa raczej stara się oddać charakter i ducha tamtego nagrania niż w jakikolwiek inny sposób czerpać z płyty Milese Davisa. I udaje mu się to w naprawdę niezwykłym stopniu.
Joan Cararach, dyrektor Barcelona Jazz Festival, zwraca uwagę na fakt, że ta muzyka pochodzi od melodyjnych pasaży "Kind Of Blue", i zauważa, że takie przerywniki mógłby pisać choćby Bill Evans starając się połączyć poszczególne z davisowkich kompozycji zebranych na tym albumie. Wiadomo bowiem, że kompozycje na tym albumie nie były zamknięte, skończone. Davis rozdał przed sesją jakieś szczątki, szkice utworów raczej, a wiele ich części zostało po prostu przez jego muzyków wyimprowizowanych podczas tej słynnej sesji nagraniowej. Muzyka Omara Sosy nie odwołuje się to żadnego utworu Davisa wprost, nie ma tu żadnego z tematów zgromadzonych na oryginalnej płycie. Omar Sosa raczej stara się oddać charakter i ducha tamtego nagrania niż w jakikolwiek inny sposób czerpać z płyty Milese Davisa. I udaje mu się to w naprawdę niezwykłym stopniu.
Omar Sosa |
Genialny pianista i kompozytor jest od wielu sezonów atrakcją
najważniejszych festiwali na niemal całym świecie. Zwykle pisze się o
nim, że połączył w jedną spójną melodykę i brzmienie to wszystko, co
jest pulsem dzisiejszego jazzu: afrykańską rytmikę, impulsywność
latynoskich nastrojów, sonorystykę i nietuzinkowość improwizacji jazzu,
melancholię bluesa oraz wrodzoną, kubańską "buena vista". Z jednej
strony elokwencja na miarę pianistyki Keith Jarretta, przebojowość gry
Oscara Petersona, z drugiej - koncepcje muzyczne rodem z afro-skojarzeń
Ahmada Jamala i Abullaha Ibrahima okraszone charakterystycznym
brzmieniem oraz impulsem legendarnej Buena Vista Social Club. Jeśli do
tego dodać jego oryginalną formułę połączenia afro - cuban jazzu z
ultranowoczesnymi elektronicznymi strukturami - jawi się muzyka na miarę
naszego wieku - i być może nurt, którym podążać będzie jazz przez
najbliższe dekady.
Tutaj jednak jest w zadziwiający sposób
klasyczny, o wiele więcej tu odwołań do Billa Evansa czy Wyntona Kelly
niż do muzyki etnicznej - chociaż i jej echa pobrzmiewają w pięknej i
harmonijnej pianistyce Omara Sosy. po ta płytę trzeba sięgnąć
koniecznie!
autor: Józef Paprocki
Omar Sosa: piano, Fender Rhodes, electronics; samples
Marque Gilmore: acousti-lectric drums; effects programming, drum loop production
Childo Tomas: electric bass, kalimba, vocals
Joo Kraus: trumpet, flugelhorn, electronic effects
Leandro Saint-Hill: alto saxophone, clarinet, flute
Peter Prfelbaum: tenor saxophone, soprano saxophone, bass saxophone, melodica, caxixi
Lionel Loueke: electro-acoustic guitar, vocals
Marvin Sewell: guitars
Pedro Martinez: percussion
John Santos: clave, chereke, waterphone, panderetas, tambora, guiro, quijada
Gustavo Ovalles: percussion
1. Alejet
2. Al Alba
3. Interludio I
4. Alternativo Sketches
5. Interludio II
6. Madre Mia
7. Interludio III
8. So All Freddie
9. Interludio IV
10. Rumba Connection
11. Interludio V
12. Angustiado
13. Angustiado Reprise
14. Interludio VI
15. Calling Eggun
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz