East-West Collective [Didier Petit / Larry Ochs / Miya Masaoka / Xu Fengxia / Sylvain Kassap] "Humeurs", Rogue ART 2014, ROG0054 |
Przedziwne to połączenie osobowości i dźwięków. Miya Masaoka
(amerykańska wirtuozka koto o japońskich wszakże korzeniach) oraz
pochodząca z Chin Xu Fengxia (grająca na chińskim instrumencie ludowym
guzheng, będącym pierwowzorem japońskiego koto) łączą swoje siły z
francusko-amerykańskim trio Didier Petit / Larry Ochs / Sylvain Kassap.
Muzyka znajdująca się na płycie jest w pełni improwizowana, ale wcale nie ma charakteru dźwiękowego kolażu czy przypadkowego spotkania choćby i wybitnych instrumentalistów. Niezwykle przemyślana w formie i będąca efektem trwającej blisko dwa lata współpracy sprawia raczej wrażenie zakomponowanej niż powstałej w wyniku spotkania równych sobie improwizatorów. Bardzo silnie odciska się na muzyce wschodnie pochodzenie obu wirtuozek oraz ich instrumentów. Obie też świadomie podkreślają taki charakter, różniąc się jednak nieco w podejściu do muzycznej materii. Rzewne, nieco przeciągłe i archaiczne brzmienie guzhengu jest jakby skontrowane intensywnym , i energetycznych, ale pozbawionych pogłosu dźwiękiem koto. Dzięki tej subtelnej różnicy, partie instrumentów nie zlewają się to w jedną dźwiękową magmę, ale możemy śledzić dialogi obu Pań, do których włączają się pozostali instrumentaliści.
Muzyka znajdująca się na płycie jest w pełni improwizowana, ale wcale nie ma charakteru dźwiękowego kolażu czy przypadkowego spotkania choćby i wybitnych instrumentalistów. Niezwykle przemyślana w formie i będąca efektem trwającej blisko dwa lata współpracy sprawia raczej wrażenie zakomponowanej niż powstałej w wyniku spotkania równych sobie improwizatorów. Bardzo silnie odciska się na muzyce wschodnie pochodzenie obu wirtuozek oraz ich instrumentów. Obie też świadomie podkreślają taki charakter, różniąc się jednak nieco w podejściu do muzycznej materii. Rzewne, nieco przeciągłe i archaiczne brzmienie guzhengu jest jakby skontrowane intensywnym , i energetycznych, ale pozbawionych pogłosu dźwiękiem koto. Dzięki tej subtelnej różnicy, partie instrumentów nie zlewają się to w jedną dźwiękową magmę, ale możemy śledzić dialogi obu Pań, do których włączają się pozostali instrumentaliści.
East-West Collective |
Ci czerpią jednak o wiele więcej tak z
jazzowej, jak i współczesnej zachodniej tradycji, będąc przez prawie
cały czas kontrastem dla przywołujących dalekowschodnie brzmienia
artystek. Najczęściej do jazzowej tradycji sięga Larry Ochs, grając
tutaj długą, przeciągłą frazą przywodzącą na myśl brzmienie instrumentów
Petera Brotzmanna, ale bez agresji i drapieżności tak
charakterystycznej dla niemieckiego muzyka. Gra Sylvaina Kassapa
natomiast częściej przywodzi na myśl free improv - o wiele więcej u
niego zgrzytów, przedęć czy sonorystycznych zagrywek. Zwłaszcza grając w
wysokich rejestrach Kassap puszcza wodze swej nieokiełznanej fantazji
wydobywając z instrumentu dźwięki dosyć niezwykłe. Jednak muzyka na tej
płycie rozpadła by się na dwie odmienne tradycje nałożone tylko na
siebie, gdyby nie wiolonczelista Didier Petit. To za jego sprawą ma ona
tak niezwykły i jednorodny charakter. Pozostając bowiem jakby w obu
światach - East jak i West - potrafi on otworzyć je na siebie. To
właśnie jego gra jest zwornikiem poczynań instrumentalistów, to on
nadaje muzyce niezwykły kształt i brzmienie. Sprawia, iż nie jest to
spotkanie odmiennych światów brzmieniowych, ale jedna, spójna i zwarta
całość.
Świetne, fascynujące i ożywcze nagranie, będące zupełnie nowych tchnienie w nieco zastanym świecie improwizowanej awangardy!
autor: Marek Zając
Didier Petit: cello, voice
Larry Ochs: tenor saxophone, sopranino saxophone
Miya Masaoka: koto
Xu Fengxia: guzheng, voice
Sylvain Kassap: clarinets
1. Mountain (7:06)
2. Wine (8:59)
3. Humeur du Dessous (5:02)
4. By Any Other Name (for William Kentridge) (15:06)
5. Humeur de Terre (4:10)
6. Road (7:16)
7. Humeur de l'Esprit (5:51)
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz