Gyan Riley / Taylor Levine / Joshua Lopes / James Moore "John Zorn’s Olympiad - volume 1: Dither Plays Zorn - The Early Game Pieces" Tzadik 2015, TZ8327 |
Dither to nowojorski kwartet eksperymentujących gitarzystów, dla których
naturalnym środowiskiem muzycznym jest współczesna muzyka komponowana,
improwizacja i awangardowa elektronika. Powołany do życia w 2007 roku
zjeździł z koncertami spory kawałek świata. Od powstania kwartet tworzą
Gyan Riley (znany w Polsce z płyty "Green Light" kwartetu Ziporyn /
Zimpel / Zemler / Riley), Taylor Levine, Joshua Lopes i James Moore. Są
zapraszani do współpracy przez znakomitych współczesnych
kompozytorów/instrumentalistów jak Eve Beglarian, Elliott Sharp, David
Lang, John Zorn, Fred Frith, Lois V. Vierk, James Tenney, Larry Polansky
czy Bryce Dessner. 5 sierpnia tego roku w nowojorskim Lincoln Center
z towarzyszeniem Lee Ranaldo (Sonic Youth), Yo La Tengo, Marka Stewarta
i zespołu Matmos zaprezentowali m.in. epokowe dzieło Steve'a Reicha
"Electric Counterpoint".
Metoda zespolenia krótkich motywów w
jeden utwór jest charakterystyczna dla kompozycji Zorna do dziś. Swoją
koncepcję rozwijał w idei tzw. Game Pieces, której zresztą jest
pomysłodawcą. Game Pieces to najprościej mówiąc utwory oparte na
schematach kompozycyjnych zgodnie z teorią gier. Utwór rozwijał się
według sygnałów podawanych poprzez system znaków ustalonych przez
kompozytora. Sekwencje sygnałów nigdy nie były identyczne, a w dodatku
umożliwiały jedynie ograniczoną inwencję muzyków. Ale dzięki temu utwór
nigdy nie był wykonywany tak samo, a w dodatku nie dało się przewidzieć,
w jakim kierunku podąży muzyczna narracja. Ta technika kompozytorska
zakłada udział w powstawaniu utworu każdego wykonawcy, ale role
rozdziela „dyrygent”, to on rozdaje karty. Nigdy nie istnieją takie same
wykonania utworu skomponowanego w technice „Game Pieces”. John Zorn
zrealizował swój pomysł w kilku seriach, z których najsłynniejsza jest
„Cobra”, gdzie kompozycje były grane przez przeróżne składy
instrumentalne.
Kwartet Dither sięgnął do wczesnych "Game Pieces" Johna Zorna, tych nawiązujących w swoich nazwach do dyscyplin sportowych, naszpikowanych cytatami z kultury masowej, oczywiście podanych nie wprost. Porwana i poszarpana struktura, w niemałej części łagodna i zaskakująco relaksacyjna, konsekwentnie zrywająca z jakimikolwiek przyzwyczajeniami i nawykami uderza swoją intensywnością, ale także wielką swobodą, chwilami z wręcz niespotykaną frenetycznością.
To muzyka dla wyrafinowanego słuchacza, obeznanego z free jazzem i niebojącego się łamania zasad i schematów.
Dither |
Kwartet Dither sięgnął do wczesnych "Game Pieces" Johna Zorna, tych nawiązujących w swoich nazwach do dyscyplin sportowych, naszpikowanych cytatami z kultury masowej, oczywiście podanych nie wprost. Porwana i poszarpana struktura, w niemałej części łagodna i zaskakująco relaksacyjna, konsekwentnie zrywająca z jakimikolwiek przyzwyczajeniami i nawykami uderza swoją intensywnością, ale także wielką swobodą, chwilami z wręcz niespotykaną frenetycznością.
To muzyka dla wyrafinowanego słuchacza, obeznanego z free jazzem i niebojącego się łamania zasad i schematów.
autor: Mariusz Zawiślak
Gyan Riley: electric guitar, acoustic guitar, banjo
Taylor Levine: electric guitar, acoustic guitar
Joshua Lopes: electric guitar, acoustic guitar, bajo sexto, zhong ruan
James Moore: electric guitar, acoustic guitar, banjo, mandolin
1. Curling (electric short)
2. Hockey (acoustic dry)
3. Fencing (electric)
4. Curling (acoustic)
5. Hockey (electric wet)
6. Fencing (acoustic)
7. Hockey (electric dry)
8. Curling (electric long)
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz