czwartek, 2 marca 2017

Lisa Mezzacappa "avantNOIR" Clean Feed 2017, CF401

Lisa Mezzacappa "avantNOIR" Clean Feed 2017, CF401
Amerykańska kontrabasistka i kompozytorka najwyraźniej się rozkręca. Po udanych kwartetowych nagraniach dla Clean Feed, NoBusiness Records i NotTwo, przedstawia premierowe nagranie sekstetu z live electronics. Względem składu jej kwartetu nastąpiła jedna zmiana - na pozycji drummera Vijaya Andersona zastąpił Jordan Glenn, perkusista tria Freda Fritha. Dodatkowo usłyszymy legendarnego wibrafonistę/perkusjonistę Williama Winanta, współpracownika Johna Zorna, Freda Fritha, Roscoe Mitchella i Tima Perkisa na live electronics.

Jej nowy album wywiedziony został z fascynacji lekturą czarnych kryminałów Dashiella Hammetta i książek Paula Austera. Bohaterowie książek obu wspomnianych autorów często uwikłani są w ciąg nierzeczywistych zdarzeń i przedziwne śledztwa. Ich świat zaludniają zagadkowe, piękne kobiety i mężczyźni, którzy nie potrafią ich kochać. A wszystko to w środowisku mrocznych i tajemniczych miast, San Francisco (u Dashiella Hammetta) i Nowego Jorku (u Paula Austera).

"avantNOIR" sekstetu Lisy Mezzacappy sięgając do tak odległych tradycji kompozytorskich jak Charles Ives, Pierre Boulez, Eric Dolphy, czy Henry Threadgill, nadzwyczaj swobodnie posługując się paradoksem i ironią, prezentuje elektryzującą opowieść, której bliżej do skrytej w mroku ceremonii dźwięku niż do klasycznych jazzowych kompozycji.

To może być jedna z najciekawszych płyt 2017 roku. Sekstet wybornych muzyków, wciągająca, złożona struktura poszczególnych kompozycji i doskonałe wręcz porozumienie między muzykami, to znaki rozpoznawcze wybitnych nagrań.

Sekwencja Hammettowska jest bardziej abstrakcyjna, wiele tutaj preparacji dźwięków, filmowych cytatów, Mezzacappa zdaje się być zainteresowana przede wszystkim procesem tworzenia się muzycznej narracji. Część druga, Austerowska osadzona jest bardziej w jazzowym idiomie, wielka w tym rola dwóch stałych jej współpracowników -  saksofonisty Aarona Bennetta, znanego choćby z Adam Lane’s Full Throttle Orchestra i gitarzysty Johna Finkbeinera, zanurzonego w harmolodyczych strukturach, to na nich opiera się intensywna brzmieniowo narracja tej płyty. Wyobraźnia buzuje, minuta po minucie jesteśmy konfrontowani z nowymi pomysłami, nowymi dźwiękami, fantastycznie odnajduje się tutaj William Winant ze swoim live Foley.

Lektura "avantNOIR" to dla słuchacza wyzwanie – musi być on aktywnym twórcą znaczeń, detektywem starającym się rozszyfrować zagadkę, która koniec końców zasadza się na pytaniu: czym właściwie jest inspiracja w sztuce?
autor: Mariusz Zawiślak

Aaron Bennett: tenor saxophone
John Finkbeiner: electric guitar
William Winant: vibraphone, percussion, live Foley
Lisa Mezzacappa: acoustic bass, samplesTim Perkis: electronics
Jordan Glenn: drums
1. Fillmore Street
2. The Ballad of Big Flora
3. Army Street
4. Medley on the Big Knockover (Green St. / At Larrouy’s Bar / Montgomery St.)
5. A Bird in the Hand
6. Quinn’s Serenade
7. Ghosts (Black and White, then Blue)
8. Babel

płyta do nabycia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz