Pośród licznych utworów o charakterze sakralnym Jan Sebastian Bach komponował także kantaty świeckie - przeznaczone do wykonania podczas uroczystości państwowych. Takimi utworami są między innymi zebrane tutaj kompozycje powstałe na inaugurację nowowybranej rady miejskiej Lipska. Bach skomponował w sumie więcej kantat na elekcję miejskich rad - tak w Lipsku, jak i w Mühlhausen (gdzie wcześniej był kantorem) - dwie z nich są zaginione. Ton Koopman wraz z Amsterdam Baroque Orchestra prezentuje reprezentatywny wybór spośród sześciu ocalałych kantat Jana Sebastiana powstałych na tę właśnie okazję. W Lipsku wybory rady miejskiej miały miejsce w poniedziałek po święcie Świętego Bartłomieja (24 sierpnia), a miejskie posłaniec przynosił zamówienie na kompozycję nieco ponad tydzień wcześniej.
Utwory te chociaż nie mają sakralnego charakteru w swej treści (libretto) odwołują się do religijności. Dwie z prezentowanych tu kantat (BWV 119 oraz BWV 120) oparte są na jednym z wersów Psalmu 65, a w finale Bach wykorzystał fragmenty Niemieckiego Te Deum autorstwa Marcina Lutra (obie są jednak zupełnie odmienne w konstrukcji muzycznej). W kantacie ""Lobe den Herrn, Heine Seele"" kompozytor wykorzystał natomiast jako tekst ustęp z hymnu Lutra ""Es woll uns Gott genadig sein"" z 1524 roku.
Akurat te kantaty w wykonaniu Tona Koopmana podkreślają wyjątkowo podniosły charakter dzieł Jana Sebastiana Bacha - dużo tu patosu i podniosłych tonów - dobrze temu służy rozbudowany aparat wykonawczy (czwórka solistów oraz chór i orkiestra). Orkiestra nie imponuje tu lekkością brzmienia - raczej sprawnością i dynamiką - ale takie jest interpretacyjne założenie. Instrumentaliści wprost zachwycają, a i śpiewacy - jak ostatnio bardzo często u Koopmana -bez zarzutu. W kantacie BWV 69 imponują Elizabeth von Magnus i Klaus Mertens w ariach, a w BWV 120 zwłaszcza James Gilchrist w króciutkim recytatywie.
A swoją drogą jestem ciekaw czy gdzieś jeszcze na świecie wybory do miejskiej rady czy nawet parlamentu mają taką cudowną oprawę jak w osiemnastym wieku w Lipsku...
Utwory te chociaż nie mają sakralnego charakteru w swej treści (libretto) odwołują się do religijności. Dwie z prezentowanych tu kantat (BWV 119 oraz BWV 120) oparte są na jednym z wersów Psalmu 65, a w finale Bach wykorzystał fragmenty Niemieckiego Te Deum autorstwa Marcina Lutra (obie są jednak zupełnie odmienne w konstrukcji muzycznej). W kantacie ""Lobe den Herrn, Heine Seele"" kompozytor wykorzystał natomiast jako tekst ustęp z hymnu Lutra ""Es woll uns Gott genadig sein"" z 1524 roku.
Akurat te kantaty w wykonaniu Tona Koopmana podkreślają wyjątkowo podniosły charakter dzieł Jana Sebastiana Bacha - dużo tu patosu i podniosłych tonów - dobrze temu służy rozbudowany aparat wykonawczy (czwórka solistów oraz chór i orkiestra). Orkiestra nie imponuje tu lekkością brzmienia - raczej sprawnością i dynamiką - ale takie jest interpretacyjne założenie. Instrumentaliści wprost zachwycają, a i śpiewacy - jak ostatnio bardzo często u Koopmana -bez zarzutu. W kantacie BWV 69 imponują Elizabeth von Magnus i Klaus Mertens w ariach, a w BWV 120 zwłaszcza James Gilchrist w króciutkim recytatywie.
A swoją drogą jestem ciekaw czy gdzieś jeszcze na świecie wybory do miejskiej rady czy nawet parlamentu mają taką cudowną oprawę jak w osiemnastym wieku w Lipsku...
autor: Wojciech Łastruga
Caroline Stam: soprano
Sandrine Piau: soprano
Ruth Ziesak: soprano
Bogna Bartosz: alto
Elisabeth von Magnus: alto
Michael Chance: alto
Paul Angew: tenor
James Gilchrist: tenor
Klaus Mertens: bass
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman
Sandrine Piau: soprano
Ruth Ziesak: soprano
Bogna Bartosz: alto
Elisabeth von Magnus: alto
Michael Chance: alto
Paul Angew: tenor
James Gilchrist: tenor
Klaus Mertens: bass
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman
1. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Chorus: Preise, Jerusalem, den Herrn
2. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Recitative (Tenor): Gesegnet Land!
3. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Aria (Tenor): Wohl dir, du Volk der Linden
4. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Recitative (Bass):So herrlich stehst du, liebe Stadt!""
5. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Aria (Alto): Die Obrigkeit ist Gottes Gabe
6. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Recitative (Soprano): Nun! wir erkennen es und bringen dir
7. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Chorus: Der Herr hat Guts an uns getan
8. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Recitative (Alto): Zuletzt!
9. Preise, Jerusalem, den Herrn BWV 119 - Chorale: Hilf deinem Volk, Herr Jesu Christ
10. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Aria (Alto): Gott, man lobet dich in der Stille
11. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Chorus: Jauchzet, ihr erfreut
12. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Recitative (Bass): Auf! du geliebte Lindenstadt
13. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Aria (Soprano): Heil und Segen soll und muß
14. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Recitative (Tenor): Nun, Herr, so weihe selbst das Regiment
15. Gott, man lobet dich in der Stille BWV 120 - Chorale: Nun hilf uns, Herr, den Dienern dein
16. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Chorus: Lobe den Herrn, meine Seele
17. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Recitative (Soprano): Wie groß ist Gottes Güte doch!
18. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Aria (Alto): Meine Seele, auf! erzähle
19. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Recitative (Tenor): Der Herr hat große Ding an uns getan
20. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Aria (Bass): Mein Erlöser und Erhalter
21. Lobe den Herrn, meine Seele BWV 69 - Chorale: Es danke, Gott, und lobe dich
Johann Sebastian Bach, Cantata BWV 56, Ton Koopman, part 1
płyta do kupienia na multikutli.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz