sobota, 19 marca 2011

Dieterich Buxtehude "Opera Omnia XI - Vocal Works 4", Bettina Pahn / Miriam Meyer / Siri Thornhill / Johannette Zomer / Patrick van Goethem / Bogna Bartosz / Jörg Dürmüller / Andreas Karasiak / Klaus Mertens / Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Ton Koopman, Challenge Classics, 2009




Wielkość i wspaniałość dorobku kompozytorskiego Dietericha Buxtehude coraz mocniej przebija się do naszej świadomości. O stopniu ignorancji współczesnych niech świadczy fakt, że mamy wątpliwości nie tylko, co do miejsca jego urodzenia, ale także narodowości (prawdopodobnie był Duńczykiem lub Niemcem, ale jako kraj z którego pochodził wymienia się również i Szwecję). Przetrwał w pamięci jako organista i kompozytor dzieł organowych oraz z racji swego ucznia - Jana Sebastiana Bacha, który ponoć czterystukilometrową podróż do Lubeki gdzie Buxtehude był organistą i kantorem odbył pieszo. Uczeń przebił i przyćmił dorobek Mistrza, ale jego znaczenie, piękno i wspaniałość coraz szerzej przebija się w powszechnej świadomości. Tak twórcy, jak i publiczność powoli odkrywają nie tylko organowe czy klawesynowe dzieła Buxtehudego, ale także jego triowe sonaty czy utwory wokalne.
W 2006 roku, rok przed trzechsetną rocznicą śmierci kompozytora, holenderski dyrygent i organista, rozpoczął wraz z oficyną Challenge Classics edycję dzieł wszystkich Buxtehudego. Na mnie największe wrażenie wywołują jego kompozycje wokalne - arie, koncerty i kantaty. Buxtehude w swych kompozycjach nie był tak zdyscyplinowanie matematyczny jak Bach. Mam wrażenie, że opierał się na większej ilości motywów, ściśle ze sobą powiązanych i przez to jego muzyka ma bardzo organiczny, ale i esencjonalny charakter. Buxtehude także - w moim odczuciu - lubował się w ozdobnikach, ale potrafił je łączyć z niespotykaną wprost umiejętnością. Słychać to zwłaszcza w instrumentalnych partiach jego wokalnych kompozycji, gdzie ma się wrażenie, że każdy muzyczny motyw składa się tylko z nich. Ton Koopman w swej interpretacji zdaje się świadomie to podkreślać - i właśnie te partie najlepiej świadczą o mistrzostwie jego orkiestry, ale i świadomości tej muzyki oraz niezwykle przemyślanej interpretacji. Prawdziwą perełką jest na tym albumie kantata „Gott fähret auf mit Jauchzen” (BuxWV 33), z otwierającą ją niezwykłą partią instrumentów dętych. Świetnie wypadają soliści - ze specjalizującym się w niemieckim repertuarze religijnym siedemnastego i osiemnastego stulecia basistą Klausem Mertensem na czele. Jego recytatyw i duety z sopranistkami Bettiną Pahn i Miriam Meyer ze wspomnianej wyżej kantaty długo zapadają w pamięć.
Oprócz kompozycji organisty z Lubeki, płyta zawiera także jedno dzieło mu przypisywane - kantatę „Man singel mit Freudem vom Sieg” (BuxWV Anh. 2) z mocno skontrastowanym zestawieniem - recytatyw-chorał, która w piękny sposób zamyka pierwszą płytę na tym podwójnym albumie. Przepiękne nagranie, będące tylko jedną z wielu znakomitych płyt w tym realizowanym przez Koopmana cyklu.

PS.
Wszystkim pragnącym więcej poczytać o twórczości Buxtehudego polecam znakomity artykuł Stefana Riegera.
autor: Wojciech Łastruga

Bettina Pahn: soprano
Miriam Meyer: soprano
Siri Thornhill: soprano
Johannette Zomer: soprano
Patrick van Goethem: alto
Bogna Bartosz: alto
Jörg Dürmüller: tenor
Andreas Karasiak: tenor
Klaus Mertens: bass
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman


CD 1:
1. Dieterich Buxtehude; Gott fähret auf mit Jauchzen BuxWV 33
2. Dieterich Buxtehude; Jesu dulcis memoria BuxWV 56
3. Dieterich Buxtehude; Erfreue dich, Erde! BuxWV 26
4. Dieterich Buxtehude; Lobe den Herrn, meine Seele BuxWV 71
5. Dieterich Buxtehude; O Gott, wir danken deiner Güt BuxWV 86
6. Dieterich Buxtehude; Canite Jesu nostro BuxWV 11
7. Dieterich Buxtehude; Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort BuxWV 27
8. Dieterich Buxtehude; Att du, Jesu, vil mig höra BuxWV 8
9. Anonymous; Man singet mit Freuden vom Sieg BuxWV Anh.2

CD 2:
1. Dieterich Buxtehude; Frohlocket mit Händen BuxWV 29
2. Dieterich Buxtehude; Wo soll ich fliehen hin? BuxWV 112
3. Dieterich Buxtehude; Ist es recht, daß man dem Kaiser Zinse gebe oder nicht? BuxWV 54
4. Dieterich Buxtehude; Also hat Gott die Welt geliebet BuxWV 5
5. Dieterich Buxtehude; In te, Domine, speravi BuxWV 53
6. Dieterich Buxtehude; Herr, nun läßt du deinen Diener BuxWV 37
7. Dieterich Buxtehude; Jesu, meine Freud und Lust BuxWV 59
8. Dieterich Buxtehude; Das neugeborne Kindelein BuxWV 13


Ton Koopman


płyta do kupienia na multikutli.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz