CC72336, Ars Antiqua Austria / Gunar Letzbor "Mystery of Sign. Mouthon. 10 Concerti à 5", Challenge Classics 2010. |
Charles Mouthon "Pièces de Luth", Hopkinson Smith |
Niemałą sensacją było odkrycie w opactwie w Krems przez prof. Fürlingera cyklu dziesięciu koncertów z inskrypcją "Concerto à 5. Dell Sign. Mouthon". Tym bardziej, że niewiele wiadomo o kontaktach kompozytorów francuskich z dworami austriackimi przed rokiem 1700. Znamy tylko jednego - był nim Geogr Muffat - który zaistniał i tworzył w Austrii Habsburgów siedemnastym stuleciu. Odkryte koncerty mają jednak zupełnie odmienny styl od tych Muffat - więcej tu wpływów włoskich, a i skład zespołu, na który są przeznaczone znamy ówcześnie tylko u kompozytorów ze słonecznej Italii. Tak więc wypada nam - chociaż nie jest to potwierdzone - uwierzyć inskrypcji poświadczającej autorstwo cyklu koncertów.
Gunar Letzbor znany jest z badań i nagrań mało znanej muzyki barokowej. Dla wytwórni Symphonia zarejestrował cykl płyt prezentujący panoramę barokowej Europy, zahaczył przy tym także o Polskę. Rzadko jednak sięgał po muzykę francuską. Sięgnięcie po ten cykl było jednak dla niego rzeczą naturalną. Podąża tutaj włoskim tropem podkreślając konotacje z tamtejszą muzyką. W jego interpretacji niewiele tu wpływów francuskich - wirtuozerskie podejście przywodzi raczej na myśl koncerty Vivaldiego niż francuskie kompozycje tamtej epoki. Brawura Letzbora zawsze czemuś tutaj służy (a nie zawsze miałem takie wrażenie słuchając jego wcześniejszych nagrań). Tak jest nawet w tych najbardziej szalonych partiach (drugie Allegro z szóstego koncertu czy pierwsze z ósmego), gdzie budują one silne kontrasty z następującymi po nich Adagio i Grave. Letzbor narzuca zresztą szybkie tempa - pełne dziesięć koncertów zmieścił w godzinie - przez co muzyka ma bardzo słoneczny, ale i pełen wdzięku charakter. Barok szalony - chociaż namysłu nad tą interpretacją z pewnością nie brakowało. Nagranie, które uwodzi od pierwszego taktu.
autor: Józef Paprocki
Ars Antiqua Austria |
Gunar Letzbor: violin & direction
1. Concerto I B major - Grave
2. Concerto I B major - Allegro
3. Concerto I B major - Grave
4. Concerto I B major - Allegro
5. Concerto II F major - Allegro
6. Concerto II F major - Grave
7. Concerto II F major - Allegro
8. Concerto II F major - Grave
9. Concerto II F major - Allegro
10. Concerto III D major - Allegro
11. Concerto III D major - Adagio
12. Concerto III D major - Allegro
13. Concerto III D major - Grave
14. Concerto III D major - Allegro
15. Concerto IV G major - Allegro
16. Concerto IV G major - Adagio
17. Concerto IV G major - Presto
18. Concerto IV G major - Adagio
19. Concerto IV G major - Allegro
20. Concerto IV G major - Grave
21. Concerto IV G major - Allegro
22. Concerto V C major - Andante Cantabile
23. Concerto V C major - Adagio
24. Concerto V C major - Allegro
25. Concerto V C major - Adagio
26. Concerto V C major - Allegro
27. Concerto VI a minor - Allegro
28. Concerto VI a minor - Adagio
29. Concerto VI a minor - Allegro
30. Concerto VI a minor - Adagio
31. Concerto VI a minor - Allegro
32. Concerto VII d minor - Allegro
33. Concerto VII d minor - Adagio
34. Concerto VII d minor - Allegro
35. Concerto VII d minor - Grave
36. Concerto VII d minor - Allegro
37. Concerto VIII A major - Allegro
38. Concerto VIII A major - Grave
39. Concerto VIII A major - Allegro
40. Concerto VIII A major - Grave
41. Concerto VIII A major - Allegro
42. Concerto IX b minor - Allegro
43. Concerto IX b minor - Adagio
44. Concerto IX b minor - Allegro
45. Concerto IX b minor - Grave
46. Concerto IX b minor - Allegro
47. Concerto X e minor - Presto
48. Concerto X e minor - Grave
49. Concerto X e minor - Allegro
50. Concerto X e minor - Grave
51. Concerto X e minor - Presto
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz