Phronesis / Julian Argüelles / Frankfurt Radio Big Band "The Behemoth" Edition Records 2017, EDN1085
Phronesis / Julian Argüelles / Frankfurt Radio Big Band "The Behemoth" Edition Records 2017, EDN1085 |
Międzynarodowe trio Phronesis, które za swoją siedzibę wybrało Londyn,
stało się sensacją i wielkim wydarzeniem artystycznym ostatnich lat.
Swoją pasją i wigorem mogliby obdzielić wielu artystów.
"To dziś jeden z najbardziej ekscytujących zespołów na naszej planecie" – napisał o nich „Jazzwise”.
Brytyjski GUARDIAN napisał o nich "a killer live band".
Francuski JAZZMANN - "a group at the peak of its creative powers…with total confidence in their own abilities".
Amerykański ALLABOUTJAZZ - “Phronesis creates music from the heart and soul, and makes the world just that little bit better“.
Niemieckie JAZZ PODIUM - “Is this not a piano trio of the present, simultaneously so variable in pace and so precise in interaction; the significance of their compositions beautiful, balanced and always striking?"
"To dziś jeden z najbardziej ekscytujących zespołów na naszej planecie" – napisał o nich „Jazzwise”.
Brytyjski GUARDIAN napisał o nich "a killer live band".
Francuski JAZZMANN - "a group at the peak of its creative powers…with total confidence in their own abilities".
Amerykański ALLABOUTJAZZ - “Phronesis creates music from the heart and soul, and makes the world just that little bit better“.
Niemieckie JAZZ PODIUM - “Is this not a piano trio of the present, simultaneously so variable in pace and so precise in interaction; the significance of their compositions beautiful, balanced and always striking?"
Opiniotwórczy
TIME OUT - "This scorching live set fizzes with a post-EST/Avishai
Cohen-style energy, replete with sunny Mediterranean Brazilian
flourishes and depth-charge basslines"
A to tylko niewielka część pochwał, jakie Phronesis zbiera na całym świecie. Mamy zatem do czynienia ze składem, który nie tylko odświeża conieco skostniałą formułę triowego grania, ale dysponując istotnymi zaletami: świeżym, często pełnym i rozpoznawalnym brzmieniem stanowi punkt odniesienia dla podobnych składów.
"The Behemoth" to kolejny krok w doskonale rozwijającej się karierze tria. Decyzja o przygotowaniu programu z dużym, jazzowym składem nie jest prosta. Niewielu muzyków wyszło z takiego spotkania zwycięsko. Wiele nagrań solistów z big-bandami razi brakiem napięcia muzycznego, czasem trudno o to winić wyłącznie solistów, czasami wina leży po stronie dyrygenta czy aranżera, innym razem brakuje przekonującej koncepcji artystycznej całości. Dla dzisiejszego słuchacza big-bandowe granie brzmi raczej ramotowato i trzeba się dobrze postarać, żeby uczynić go atrakcyjnym. Niewielu było band-leaderów na miarę Gila Evansa. Każdy, kto zna dorobek Phronesis, wie, że ich grę cechuje wyraźny i przemyślany puls, jest ona uporządkowana w strukturze, lecz spontaniczna w wyrazie. Nagranie z Frankfurt Radio Big Band nie dość, że nie gubi tych atutów, to dodatkowo ujawnia nieoczekiwany potencjał własnych kompozycji członków zespołu, które wypełniają płytę. "The Behemoth" nie jest wprawdzie dziełem nowatorskim formalnie i wyprzedzającym swoją epokę, jednak dzięki przemyślanej i dopracowanej w szczegółach partyturze, osiąga poziom dostępny dla niewielu.
A to tylko niewielka część pochwał, jakie Phronesis zbiera na całym świecie. Mamy zatem do czynienia ze składem, który nie tylko odświeża conieco skostniałą formułę triowego grania, ale dysponując istotnymi zaletami: świeżym, często pełnym i rozpoznawalnym brzmieniem stanowi punkt odniesienia dla podobnych składów.
"The Behemoth" to kolejny krok w doskonale rozwijającej się karierze tria. Decyzja o przygotowaniu programu z dużym, jazzowym składem nie jest prosta. Niewielu muzyków wyszło z takiego spotkania zwycięsko. Wiele nagrań solistów z big-bandami razi brakiem napięcia muzycznego, czasem trudno o to winić wyłącznie solistów, czasami wina leży po stronie dyrygenta czy aranżera, innym razem brakuje przekonującej koncepcji artystycznej całości. Dla dzisiejszego słuchacza big-bandowe granie brzmi raczej ramotowato i trzeba się dobrze postarać, żeby uczynić go atrakcyjnym. Niewielu było band-leaderów na miarę Gila Evansa. Każdy, kto zna dorobek Phronesis, wie, że ich grę cechuje wyraźny i przemyślany puls, jest ona uporządkowana w strukturze, lecz spontaniczna w wyrazie. Nagranie z Frankfurt Radio Big Band nie dość, że nie gubi tych atutów, to dodatkowo ujawnia nieoczekiwany potencjał własnych kompozycji członków zespołu, które wypełniają płytę. "The Behemoth" nie jest wprawdzie dziełem nowatorskim formalnie i wyprzedzającym swoją epokę, jednak dzięki przemyślanej i dopracowanej w szczegółach partyturze, osiąga poziom dostępny dla niewielu.
Aranżer i dyrygent Julian Argüelles wie, jak
zarządzać tak dużym aparatem wykonawczym, potrafi tchnąć życie nawet w
skonwencjonalizowaną, sekcyjną budowę big-bandu, posługując się całą
gamą efektów kolorystycznych, zachowuje dojrzały umiar. Nie wszystkimi
naraz, tylko po kolei, gdzie trzeba, ponieważ panuje technicznie nad
brzmieniem poszczególnych instrumentalistów i materią. Mimo tego
obfitego instrumentalnego składu, w nagraniu nie czuje się żadnej
nadmiarowości, będącej plagą podobnych produkcji.
Zdecydowanie warto sięgnąć po płytę, która odbudowuje wiarę w moc dużych klasycznych jazzowych składów!
autor: Mateusz MatyjakPhronesis:
Jasper Hoiby: double bassIvo Neame: piano
Anton Eger: drums
Julian Argüelles: arranger & conductor
Frankfurt Radio Big Band:
Heinz-Dieter Sauerborn ss/as/fl/picc
Oliver Leicht as/cl (clarinet solo on #3)
Tony Lakatos ts/a-fl (tenor solo on #1)
Steffen Weber ts (tenor solo on #3)
Rainer Heute bs/b-cl
Frank Wellert tp/flh
Thomas Vogel tp/flh
Martin Auer tp/flh (trumpet solo on #8)
Axel Schlosser tp/flh (trumpet solo on #6)
Günter Bollmann tb
Peter Feil tb (trombone solo on #4)
Christian Jaksjo tb/b-tp (bass trumpet solo on #5)
Manfred Honetschläger b-tb
Martin Scales g (guitar solos on #2 and #10)
1. Ok Chorale (Ivo Neame) 3.49
2. Untitled#1 (Jasper Hoiby) 6.58
3. Stillness (Jasper Hoiby) 9.09
4. Herne Hill (Anton Eger) 4.55
5. Charm Defensive (Ivo Neame) 6.36
6. Zieding (Anton Eger) 9.46 | LISTEN
7. Phraternal (Ivo Neame) 6.53
8. Intro to Urban Control (Julian Argüelles & Anton Eger) 2.49
9. Urban Control (Anton Eger) 7.45
10. Happy Notes (Jasper Hoiby) 6.07
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz