Los Temperamentos "De la conquista y otros Demonios" Lindoro, NL3020 |
Gdy konkwistadorzy podbijali ziemie Ameryki Łacińskiej i Południowej często nie mogli wyjść z podziwu nad poziomem zaawansowania cywilizacji podbijanych społeczności. Warto sięgnąć do korespondencji wysyłanej do Europy. Cortéz opisując otoczenie Montezumy II pisał “ma nową siedzibę, jeszcze nieukończoną, nie gorszą od najlepszych pałaców w Hiszpanii, jeżeli chodzi o jakość wykonania robót murarskich i stolarskich, a także posadzek oraz pomieszczeń służbowych i gospodarczych”. Takich przykładów można znaleźć bez liku. W Europie niewiele osób ma świadomość, jak wielkim fenomenem była cywilizacja Indian, tak bezpardonowo unicestwiona przez konkwistadorów. Rozwijała się ona w separacji od innych, na przykład europejskiej czy afrykańskiej – a mimo to osiągnęła imponująco wysoki poziom. ‘Codice Trujillo del Peru’ (Codex Martinez Companon), z którego pochodzi znaczna część programu płyty znakomitego zespołu muzyki barokowej Los Temperamentos jest tego doskonałym przykładem.
Prezentowana muzyka przynależy do wielkiej wspólnoty stylów epoki baroku. Powstawała ona po części w Europie, po części w Ameryce Południowej, ziemi wówczas krwawo kolonizowanej przez Europejczyków. Zarazem jednak jest w niej coś stylistycznie swoistego, zaznaczają się pewne cechy etnicznej odrębności.
Program "De la Conquista y otros Demonios" uzupełniają kompozycje kompozytorów tych czasów, w których obecne są motywy kojarzone z muzyką Ameryki Łacińskiej i Południowej - Antonio Bertaliego, José Marína, Jakoba Hermanna Kleina i Antonio Valentego.
Członkowie założonego w 2009 roku Los Temperamentos pochodzą z różnych krajów, z Węgier, Niemiec, Meksyku i Kolumbii. Wszyscy spotkali się w Bremie, gdzie ukończyli prestiżową Academy of Early Music at the University of the Arts. Są dzisiaj członkami najważniejszych europejskich zespołów barokowych jak Schola Cantorum Basiliensis, Ensemble Weserrenaissance, Elbipolis Baroque Orchestra (Swantje Tams Freier), Concerto Brandenburg, Göttinger Baockorchester, La Dolcetta (Anninka Fohgrub), L’Arpeggiata, Ensemble Wesserrenaissance, La Dolcezza, Concerto Palatino (Franciska Anna Hajdu), Oltremontano, Elbipolis, Bremer Barockconsort (Luís Miguel Pinzón Acosta), Ambronay European Baroque Academy, Los Temperamentos, Bremen Baroque Orchestra (Néstor Fabián Cortés Garzón), Ensemble Elyma / Gabriel Garrido, Deutsche Kammerphilharmonie (Hugo Miguel de Rodas Sanchez i Nadine Remmert).
Jeżeli barok śródziemnomorski w ogóle charakteryzował się intensywnością i ekspansją nowo odkrywanego rytmu i podszyty był tańcem, na płycie Los Temperamentom znajdziecie państwo istną feerię tanecznych rytmów.
"De la Conquista y otros Demonios" to z jednej strony jakże aktualne dzisiaj świadectwo piękna, duchowości i tolerancji, z drugiej ekscytujące doświadczenie bliskości muzyki i powszedniego życia, tak charakterystyczne dla muzyki tego regionu. Kluczem do zrozumienia roli muzyki w tej kulturze jest instytucja kultury uczestnictwa, nie kultury widza. To wdaje się jednym, z głównych powodów, dla których owa rozmaitość, różnorodność i wielobarwność nie są tylko sztucznym zabiegiem, a wypływają z samych trzewi tej kultury.
Prezentowana muzyka przynależy do wielkiej wspólnoty stylów epoki baroku. Powstawała ona po części w Europie, po części w Ameryce Południowej, ziemi wówczas krwawo kolonizowanej przez Europejczyków. Zarazem jednak jest w niej coś stylistycznie swoistego, zaznaczają się pewne cechy etnicznej odrębności.
Program "De la Conquista y otros Demonios" uzupełniają kompozycje kompozytorów tych czasów, w których obecne są motywy kojarzone z muzyką Ameryki Łacińskiej i Południowej - Antonio Bertaliego, José Marína, Jakoba Hermanna Kleina i Antonio Valentego.
Członkowie założonego w 2009 roku Los Temperamentos pochodzą z różnych krajów, z Węgier, Niemiec, Meksyku i Kolumbii. Wszyscy spotkali się w Bremie, gdzie ukończyli prestiżową Academy of Early Music at the University of the Arts. Są dzisiaj członkami najważniejszych europejskich zespołów barokowych jak Schola Cantorum Basiliensis, Ensemble Weserrenaissance, Elbipolis Baroque Orchestra (Swantje Tams Freier), Concerto Brandenburg, Göttinger Baockorchester, La Dolcetta (Anninka Fohgrub), L’Arpeggiata, Ensemble Wesserrenaissance, La Dolcezza, Concerto Palatino (Franciska Anna Hajdu), Oltremontano, Elbipolis, Bremer Barockconsort (Luís Miguel Pinzón Acosta), Ambronay European Baroque Academy, Los Temperamentos, Bremen Baroque Orchestra (Néstor Fabián Cortés Garzón), Ensemble Elyma / Gabriel Garrido, Deutsche Kammerphilharmonie (Hugo Miguel de Rodas Sanchez i Nadine Remmert).
Jeżeli barok śródziemnomorski w ogóle charakteryzował się intensywnością i ekspansją nowo odkrywanego rytmu i podszyty był tańcem, na płycie Los Temperamentom znajdziecie państwo istną feerię tanecznych rytmów.
"De la Conquista y otros Demonios" to z jednej strony jakże aktualne dzisiaj świadectwo piękna, duchowości i tolerancji, z drugiej ekscytujące doświadczenie bliskości muzyki i powszedniego życia, tak charakterystyczne dla muzyki tego regionu. Kluczem do zrozumienia roli muzyki w tej kulturze jest instytucja kultury uczestnictwa, nie kultury widza. To wdaje się jednym, z głównych powodów, dla których owa rozmaitość, różnorodność i wielobarwność nie są tylko sztucznym zabiegiem, a wypływają z samych trzewi tej kultury.
autor: Henryk Majda
Los Temperamentos:
Swantje Tams Freier: voice
Anninka Fohgrub: recorder
Franciska Anna Hajdu: baroque violin
Luís Miguel Pinzón Acosta: baroque violin
Néstor Fabián Cortés Garzón: baroque cello
Hugo Miguel de Rodas Sanchez: archlute, baroque guitar
Nadine Remmert: harpsichord
1. Antonio Bertali: Ciacona in C - (7:48)
2. José Marín: Nina, como en tus mudanzas - (2:55)
3. Anonymous: Marizápalos (Códice Fray Gregorio de Zuola) - (4:28)
4. Jakob Hermann Klein: VI Sonate a Violoncello Solo e Basso Continuo, Op. IV: Poco Allegro - (4:14)
5. Jakob Hermann Klein: VI Sonate a Violoncello Solo e Basso Continuo, Op. IV: Adagio - (3:44)
6. Jakob Hermann Klein: VI Sonate a Violoncello Solo e Basso Continuo, Op. IV: Allegro - (4:55)
7. Anonymous: Lanchas para Baylar (Codex Martínez Companón) - (4:06)
8. Anonymous: Tonada la Selosa (Codex Martínez Companón) - (3:14)
9. Anonymous: Tonada El Congo (Codex Martínez Companón) - (2:58)
10. Antonio Valente & Anonymous: Gagliarda Napolitana/ Torbellino/ Jarabe Loco - (7:32)
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz