środa, 30 listopada 2016

Vienna Art Orchestra "The Minimalism Of Erik Satie" HatHut 2010, OGY671

Vienna Art Orchestra "The Minimalism Of Erik Satie" HatHut 2010, OGY671
Prowadzona przez Mathiasa Rüegga Vienna Art Orchestra jest jednym z najważniejszych twórczych big-bandów na świecie. Tworzący go muzycy pochodzą z Austrii, Szwajcarii, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Liderem, pianistą, kompozytorem i aranżerem wykonywanych utworów jest Szwajcar Mathias Ruegg.
 
'The Minimalism Of Erik Satie' to wyjątkowa pozycja w ich dyskografii. Z jedej strony na warsztat wzięli wielkiego ekscentryka awangardowej muzyki XX wieku - Erika Satie, z drugiej aranżerski kunszt Mathiasa Rüegga w połączeniu z mistrzostwem licznie zgromadzonych instrumentalistów dały piorunujący efekt! Muzycy osiągają tutaj idealną równowagę pomiędzy kompozycją a improwizacją. Uznawany za prekursora wielu późniejszych awangardowych kierunków artystycznych oraz za najbardziej ekscentrycznego kompozytora czasów Fin de siecle Erik Satie to postać wyjątkowa w historii muzyki. Claude Debussy zwykł mawiać o nim "delikatny, średniowieczny muzyk zagubiony w XIX wieku". Mieszkając na Montmartre, był stałym bywalcem i pianistą w różnych kawiarniach, z Le Chat Noir na czele. Był centralnym ogniwem Paryskiego Dadaizmu. Ten jedyny w swoim rodzaju wielce oryginalny artysta, przyjaźnił się z Picassem, Manem Rayem, Picabią oraz Rene Clairem. 

Muzyczne refleksje nad kompozycjami słynnego Francuza przybierają najbardziej zaskakującą formę, czasami pobrzmiewają tutaj nowoorleańskie swingowe big-bandy [Reflections On Aubade], innym razem dochodzą do głosu energetyczne, cygańsko- bałkańskie wpływy [Reflections On Gnossienne No.1]. Z kolei ekscytujące duetowe partie głosu Lauren Newton z wibrafonistą Woody'm Schawabata przenoszą nas w niekonwencjonalne, przestrzenne, wielowymiarowe muzyczne pogranicze na wibrafon i ludzki głos. Nagrana w 1983 i 1984 roku, wydana wtedy na podwójnym winylu a teraz zremasterowana 'The Minimalism Of Erik Satie' to szalenie rzadki przykład wśród jazzmanów udanego sięgnięcia po repertuar klasyczny. Nie ma tutaj nic z konfekcji muzycznej spod znaku Jacquesa Loussiera czy koniunkturalizmu wielu polskich chopinowskich zmagań. Nie ma tutaj także pewnej pochopności a co za tym idzie bałaganu w niektórych nawiązaniach do klasyki Uri'ego Caine'a.
 
Vienna Art Orchestra sprawiła, że te rozrzedzone, prawie mistyczne miniatury fortepianowe nie straciły nic ze swojej magicznej mocy a poprzez poszerzenie tradycyjnego spektrum dźwięków pozwalają przywoływać bogate światy brzmień i wyobraźni.
autor: Andrzej Fikus

Lauren Newton: voice
Karl "Bumi" Fian: trumpet, flugelhorn
Hannes Kottek: trumpet, flugelhorn
Christian Radovan: trombone
John Sass: tuba
Harry Sokal: soprano, tenor saxophone, flute
Wolfgang Puschnig: bass clarinet, alto, sopranino saxophone, flute
Roman Schwaller: tenor saxophone, clarinet
Woody Schabata: vibes
Wolfgang Reisinger: gongs, kalimba, tarabuka, triangle
Ima: tambura (only on track 8)
Mathias Rüegg: conductor

1. Reflections On Aubade 2:57 [by Erik Satie 0:50 / Mathias Rüegg 2:07]
2. Reflections On Méditation 3:35 [by Erik Satie 1:00 / Mathias Rüegg 2:35]
3. Reflections On Sévere Réprimande 2:57 [by Erik Satie 1:25 / Mathias Rüegg 1:32]
4. Reflections On Idylle 4:01 [by Erik Satie 1:08 / Mathias Rüegg 2:53]
5. Gnossienne No. 3 (by Erik Satie) 3:00
6. Reflections On Gnossienne No. 2 4:26 [by Erik Satie 1:00 / Mathias Rüegg 2:35]
7. Reflections On Gnossienne No. 1 5:53 [by Erik Satie 3:30 / Mathias Rüegg 2:23]
8. Satie Ist Mir Im Traum 3 x 6:24 [Nicht Erschienen by Mathias Rüegg]
9. Vexations 1801 8:52 [by Erik Satie 2:00 / Roman Schwaller 6:52]
10. Vexations 1611 9:45 [by Erik Satie 2:00 / Lauren Newton 7:45]
11. Vexations 2105 23:21 [by Erik Satie 4:05 / Wolfgang Puschnig 19:16]

 płyta do nabycia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz