Vienna Art Orchestra "The Minimalism Of Erik Satie" HatHut 2010, OGY671 |
Prowadzona przez Mathiasa Rüegga Vienna Art Orchestra jest jednym z
najważniejszych twórczych big-bandów na świecie. Tworzący go muzycy
pochodzą z Austrii, Szwajcarii, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Liderem,
pianistą, kompozytorem i aranżerem wykonywanych utworów jest Szwajcar
Mathias Ruegg.
'The Minimalism Of Erik Satie' to wyjątkowa pozycja w
ich dyskografii. Z jedej strony na warsztat wzięli wielkiego ekscentryka
awangardowej muzyki XX wieku - Erika Satie, z drugiej aranżerski kunszt
Mathiasa Rüegga w połączeniu z mistrzostwem licznie zgromadzonych
instrumentalistów dały piorunujący efekt! Muzycy osiągają tutaj idealną równowagę pomiędzy kompozycją a improwizacją. Uznawany
za prekursora wielu późniejszych awangardowych kierunków artystycznych
oraz za najbardziej ekscentrycznego kompozytora czasów Fin de siecle
Erik Satie to postać wyjątkowa w historii muzyki. Claude Debussy zwykł
mawiać o nim "delikatny, średniowieczny muzyk zagubiony w XIX wieku". Mieszkając
na Montmartre, był stałym bywalcem i pianistą w różnych kawiarniach, z
Le Chat Noir na czele. Był centralnym ogniwem Paryskiego Dadaizmu. Ten
jedyny w swoim rodzaju wielce oryginalny artysta, przyjaźnił się z
Picassem, Manem Rayem, Picabią oraz Rene Clairem.
Muzyczne refleksje nad kompozycjami słynnego Francuza przybierają najbardziej zaskakującą formę, czasami pobrzmiewają tutaj nowoorleańskie swingowe big-bandy [Reflections On Aubade], innym razem dochodzą do głosu energetyczne, cygańsko- bałkańskie wpływy [Reflections On Gnossienne No.1]. Z kolei ekscytujące duetowe partie głosu Lauren Newton z wibrafonistą Woody'm Schawabata przenoszą nas w niekonwencjonalne, przestrzenne, wielowymiarowe muzyczne pogranicze na wibrafon i ludzki głos. Nagrana w 1983 i 1984 roku, wydana wtedy na podwójnym winylu a teraz zremasterowana 'The Minimalism Of Erik Satie' to szalenie rzadki przykład wśród jazzmanów udanego sięgnięcia po repertuar klasyczny. Nie ma tutaj nic z konfekcji muzycznej spod znaku Jacquesa Loussiera czy koniunkturalizmu wielu polskich chopinowskich zmagań. Nie ma tutaj także pewnej pochopności a co za tym idzie bałaganu w niektórych nawiązaniach do klasyki Uri'ego Caine'a.
Vienna Art Orchestra sprawiła, że te
rozrzedzone, prawie mistyczne miniatury fortepianowe nie straciły nic ze
swojej magicznej mocy a poprzez poszerzenie tradycyjnego spektrum
dźwięków pozwalają przywoływać bogate światy brzmień i wyobraźni.
autor: Andrzej Fikus
Lauren Newton: voice
Karl "Bumi" Fian: trumpet, flugelhorn
Hannes Kottek: trumpet, flugelhorn
Christian Radovan: trombone
John Sass: tuba
Harry Sokal: soprano, tenor saxophone, flute
Wolfgang Puschnig: bass clarinet, alto, sopranino saxophone, flute
Roman Schwaller: tenor saxophone, clarinet
Woody Schabata: vibes
Wolfgang Reisinger: gongs, kalimba, tarabuka, triangle
Ima: tambura (only on track 8)
Mathias Rüegg: conductor
1. Reflections On Aubade 2:57 [by Erik Satie 0:50 / Mathias Rüegg 2:07]
2. Reflections On Méditation 3:35 [by Erik Satie 1:00 / Mathias Rüegg 2:35]
3. Reflections On Sévere Réprimande 2:57 [by Erik Satie 1:25 / Mathias Rüegg 1:32]
4. Reflections On Idylle 4:01 [by Erik Satie 1:08 / Mathias Rüegg 2:53]
5. Gnossienne No. 3 (by Erik Satie) 3:00
6. Reflections On Gnossienne No. 2 4:26 [by Erik Satie 1:00 / Mathias Rüegg 2:35]
7. Reflections On Gnossienne No. 1 5:53 [by Erik Satie 3:30 / Mathias Rüegg 2:23]
8. Satie Ist Mir Im Traum 3 x 6:24 [Nicht Erschienen by Mathias Rüegg]
9. Vexations 1801 8:52 [by Erik Satie 2:00 / Roman Schwaller 6:52]
10. Vexations 1611 9:45 [by Erik Satie 2:00 / Lauren Newton 7:45]
11. Vexations 2105 23:21 [by Erik Satie 4:05 / Wolfgang Puschnig 19:16]
płyta do nabycia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz