Trespass Trio [Martin Küchen / Per Zanussi / Raymond Strid] "Bruder Beda", Clean Feed 2012, CF251 |
Każdy kto zna dokonania formacji Angles wie, że Martin Kuchen jest
znakomitym kompozytorem, cechą wyróżniającą go od innych to zdecydowana,
ale nie agresywna, spójna, ale różnorodna struktura utworów. Dlatego
pewnie, jego muzyka pojawia się nie tylko w kontekście czysto jazzowym,
pisze dla teatrów, filmów i do spektakli tańca współczesnego, choć nigdy
nie jest to muzyka ilustracyjna, wbudowana jest w nią jakaś osobista
narracja kompozytora. Pisze dużo i wielonurtowo, jego kompozycje
czasami łączą jazzową improwizację z estetyką muzyki sakralnej (np. "Ein
Krieg In Einem Kind") by za chwilę dać upust czystej, niczym
nieskrępowanej energii (jak w "Bruder Beda ist Nicht Mehr", czy w "A
Different Koko").
Martin Kuchen zyskał opinię jednego z najbardziej niezwykłych improwizatorów w Europie, wirtuoza saksofonu, odważnego i bezkompromisowego artysty, który równie dobrze radzi sobie w składach free-jazzowych, jak i w projektach skręcających w stronę ponadgatunkowej awangardy. Należałoby dodać, że cenne doświadczenie, jakie zbierał przez kilkanaście ostatnich lat wykorzystuje mądrze i rozważnie, konsekwentnie rozwijając swój język muzyczny. Jedno jest pewne, z Kuchenem za sterami nie ma mowy o nudzie, zawsze gdzieś w tle natchnionej muzyki kryje się moc zniewalającej osobowości.
W młodości występował jako perkusista i wokalista rockowy, by z czasem skupić swoje zainteresowania na muzyce jazzowej i improwizacji. Grywał na ulicy i w sztokholmskim metrze, ale też przez kilka tygodni podróżował po Afryce, gdzie grał z lokalnymi artystami. Wszystkie te doświadczenia miały wpływ na oryginalny styl gry Kuchena. Znany z kilku znakomitych jazzowych zespołów jak Angles, Exploding Customer, Looper czy właśnie Trespass Trio, z którym wydał w Clean Feed swoją kolejną już płytę "Bruder Beda".
Po raz kolejny bardzo osobista, skupiona narracja Kuchena zachwyca uważnego słuchacza, saksofonista wspomagany jest przez kontrabasistę Pera Zanussiego, który grając pizzicato jak i arco jest jak kotwica, fundament, na którym wznosi się muzyczna budowla, perkusista Raymond Strid, mistrz barwy i dynamiki potrafi zagrać bardzo dynamicznie, nadając muzyce porywającą motorykę, a jednocześnie, co rusz wyzwala perkusję z typowej dla niej rytmicznej funkcji (jak w "Todays Better Than Tomorrow").
Poprzednia płyta Trespass Trio "…was there to illuminate the night sky…" trafiła na szczyty jazzowych podsumowań 2009 roku (All About Jazz NY - Best New Release 2009 – Honorable Mention list, The Wire – Best Jazz & Improv 2009 list, freejazz-stef.blogspot.com * * * * *), najnowszy album z pewnością powtórzy jej sukces.
Martin Kuchen zyskał opinię jednego z najbardziej niezwykłych improwizatorów w Europie, wirtuoza saksofonu, odważnego i bezkompromisowego artysty, który równie dobrze radzi sobie w składach free-jazzowych, jak i w projektach skręcających w stronę ponadgatunkowej awangardy. Należałoby dodać, że cenne doświadczenie, jakie zbierał przez kilkanaście ostatnich lat wykorzystuje mądrze i rozważnie, konsekwentnie rozwijając swój język muzyczny. Jedno jest pewne, z Kuchenem za sterami nie ma mowy o nudzie, zawsze gdzieś w tle natchnionej muzyki kryje się moc zniewalającej osobowości.
W młodości występował jako perkusista i wokalista rockowy, by z czasem skupić swoje zainteresowania na muzyce jazzowej i improwizacji. Grywał na ulicy i w sztokholmskim metrze, ale też przez kilka tygodni podróżował po Afryce, gdzie grał z lokalnymi artystami. Wszystkie te doświadczenia miały wpływ na oryginalny styl gry Kuchena. Znany z kilku znakomitych jazzowych zespołów jak Angles, Exploding Customer, Looper czy właśnie Trespass Trio, z którym wydał w Clean Feed swoją kolejną już płytę "Bruder Beda".
Po raz kolejny bardzo osobista, skupiona narracja Kuchena zachwyca uważnego słuchacza, saksofonista wspomagany jest przez kontrabasistę Pera Zanussiego, który grając pizzicato jak i arco jest jak kotwica, fundament, na którym wznosi się muzyczna budowla, perkusista Raymond Strid, mistrz barwy i dynamiki potrafi zagrać bardzo dynamicznie, nadając muzyce porywającą motorykę, a jednocześnie, co rusz wyzwala perkusję z typowej dla niej rytmicznej funkcji (jak w "Todays Better Than Tomorrow").
Poprzednia płyta Trespass Trio "…was there to illuminate the night sky…" trafiła na szczyty jazzowych podsumowań 2009 roku (All About Jazz NY - Best New Release 2009 – Honorable Mention list, The Wire – Best Jazz & Improv 2009 list, freejazz-stef.blogspot.com * * * * *), najnowszy album z pewnością powtórzy jej sukces.
autor: Andrzej Fikus
Martin Küchen: alto saxophone, baritone saxophone
Per Zanussi: bass
Raymond Strid: drums
1. Ein Krieg In Einem Kind (take 3)
2. Don't Ruin Me
3. Bruder Beda ist Nicht Mehr
4. Todays Better Than Tomorrow
5. A Different Koko
6. Ein Krieg In Einem Kind (take 4)
Per Zanussi: bass
Raymond Strid: drums
1. Ein Krieg In Einem Kind (take 3)
2. Don't Ruin Me
3. Bruder Beda ist Nicht Mehr
4. Todays Better Than Tomorrow
5. A Different Koko
6. Ein Krieg In Einem Kind (take 4)
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz