Jarry Singla "The Mumbai Project" [2CD], Double Moon Records 2016, DMCHR71511 |
"The Mumbai Project" to wydawnictwo inne niż płyty, do których przyzwyczaili nas europejscy muzycy poszukujący inspiracji poza Europą. W czasach rozkwitu tendencji do transgresji czytamy co rusz o projektach inspirowanych kulturą arabską, indyjską czy japońską, są to jednak zazwyczaj akty stylizacji lub wariacji, które warsztatowo mają uzasadnienie, jednak z doświadczaniem obcych kultur mają niewiele wspólnego. Żyjemy na bardzo bogatym kontynencie i europejscy artyści często okazują się być kolonizatorami obcych kultur, niż artystami zdolnymi do twórczego z nimi obcowania.
Jarry Singla, pianista i kompozytor indyjskiego pochodzenia osiadły w Europie, przez wiele lat mieszkał i pracował w Nowym Jorku i Mexico City, współpracując z muzykami z USA, Meksyku, Chile, Korei, Argentyny, Portugali, Bengalu, Macedonii i Iraku. Wspólne koncerty i nagrania z Markiem Coplandem czy Julianem Argüellesem, potwierdziły, że Singla to muzyk w pełni samodzielny.
Na "The Mumbai Project" usłyszymy Singla grającego na fortepianie i harmonium, Pratika Shrivastava na sitarze, Vinayaka Netke na tabli, Christiana Ramonda na kontrabasie i dwójkę indyjskich śpiewaków - Sanjeeva Chimmalgi i Ramesha Dhimmalgi. I to oni obok lidera są bohaterami płyty. Trzeba wiedzieć, że to właśnie muzyka wokalna, opatrzona tekstami pochodzącymi z Wed, nazywana marga-samgita (droga muzyki), uznawana za opartą na prawach, przekazanych pradawnym muzykom przez bogów, jest najstarszą i najistotniejszą część muzyki indyjskiej. Klasyczna muzyka indyjska jest jednym z najbardziej złożonych i kompletnych systemów muzyki, dlatego tak niewiele powstało wartościowych nagrań, z udziałem nieindyjskich muzyków. Nawet, jeśli występująca w tej tradycji improwizacja (szczególnie w muzyce karnatackiej i hindustańskiej), jest ważnym jej składnikiem, jednak w większym stopniu jest ona podporządkowana teorii i ściślejszym zasadom, podkreśla raczej mistrzostwo w operowaniu głosem niż instrumentami, a improwizacje ragi są znacznie szybsze i krótsze. Niewielu instrumentalistów potrafi poddać się tej regule.
Na "The Mumbai Project" mamy do czynienia z muzyką o religijnych korzeniach, stworzoną do medytacji, ma ona dość ściśle ustaloną formę, a przy tym jest stosunkowo prosta, mało ornamentacyjna. A kontemplacyjny charakter całości sprawia, że ten dwupłytowy album przyniesie wiele satysfakcji uważnemu słuchaczowi.
Jarry Singla, pianista i kompozytor indyjskiego pochodzenia osiadły w Europie, przez wiele lat mieszkał i pracował w Nowym Jorku i Mexico City, współpracując z muzykami z USA, Meksyku, Chile, Korei, Argentyny, Portugali, Bengalu, Macedonii i Iraku. Wspólne koncerty i nagrania z Markiem Coplandem czy Julianem Argüellesem, potwierdziły, że Singla to muzyk w pełni samodzielny.
Na "The Mumbai Project" usłyszymy Singla grającego na fortepianie i harmonium, Pratika Shrivastava na sitarze, Vinayaka Netke na tabli, Christiana Ramonda na kontrabasie i dwójkę indyjskich śpiewaków - Sanjeeva Chimmalgi i Ramesha Dhimmalgi. I to oni obok lidera są bohaterami płyty. Trzeba wiedzieć, że to właśnie muzyka wokalna, opatrzona tekstami pochodzącymi z Wed, nazywana marga-samgita (droga muzyki), uznawana za opartą na prawach, przekazanych pradawnym muzykom przez bogów, jest najstarszą i najistotniejszą część muzyki indyjskiej. Klasyczna muzyka indyjska jest jednym z najbardziej złożonych i kompletnych systemów muzyki, dlatego tak niewiele powstało wartościowych nagrań, z udziałem nieindyjskich muzyków. Nawet, jeśli występująca w tej tradycji improwizacja (szczególnie w muzyce karnatackiej i hindustańskiej), jest ważnym jej składnikiem, jednak w większym stopniu jest ona podporządkowana teorii i ściślejszym zasadom, podkreśla raczej mistrzostwo w operowaniu głosem niż instrumentami, a improwizacje ragi są znacznie szybsze i krótsze. Niewielu instrumentalistów potrafi poddać się tej regule.
Na "The Mumbai Project" mamy do czynienia z muzyką o religijnych korzeniach, stworzoną do medytacji, ma ona dość ściśle ustaloną formę, a przy tym jest stosunkowo prosta, mało ornamentacyjna. A kontemplacyjny charakter całości sprawia, że ten dwupłytowy album przyniesie wiele satysfakcji uważnemu słuchaczowi.
autor: Jacek Palczewski
Jarry Singla: piano, Indian harmonium, compositions, arrangements
Sanjeev Chimmalgi: vocal
Ramesh Dhimmalgi: vocal
Pratik Shrivastav: sitar
Vinayak Netke: tabla
Christian Ramond: double-bass
CD 1
1. Aroha
2. Temple Song
3. Calcuniketan
4. Saval Jawab
5. Shloka V
6. Nirguni Bhajan
CD 2
1. Sarafi
2. Tavi Swaram
3. Shloka III
4. Samosa
5. Yaman
6. Sangachhadhwam
płyta do kupienia na multikulti.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz