piątek, 18 grudnia 2015

Malija "The Day I Had Everything" Edition Records 2015, EDN1064

Malija "The Day I Had Everything" Edition Records 2015, EDN1064
Pod wdzięczną nazwą Malija ukrywają się europejscy muzycy jazzowi, którzy dużej części fanów jazzu pozostają pewnie nieznani. Choć nie powinni. Lider, angielski saksofonista Mark Lockheart od 80-tych lat brał udział w niezliczonej ilości projektów. Z formacją Perfect Houseplants nagrał sześć albumów, w tym dwa z jednym z najważniejszych zespołów muzyki barokowej - The Orlando Consort (dla Linn Records i Harmonia Mundi). Z grupą The Scratch Band, wykonującą tylko kompozycje Lockhearta wydał dwa albumy. Jednak najważniejszym zespołem, który tworzył, bez wątpienia jest kwintet Polar Bear. Zespół otrzymał aż dwie nominacje do Mercury Prize: w 2005 roku za album „Held on the Tips of Fingers” i w 2014 za materiał „In Each and Every One”. W tym okresie cały czas zachowują innowacyjność i wykraczają poza gatunki, łącząc w swojej muzyce jazz, rock, hip-hop czy elektronikę. Czasopismo Jazzwise umieściło płytę "Held on the Tips of Fingers" na liście "100 Jazz Albums That Shook The World". Ponadto Lockheart współpracuje z Radiohead ("Kid A"), High Llamas ("Hawaii"), czy Stereolab ("Fluoresences").

Jasper Hoiby to filar jednego z najlepszych europejskich triowych składów - Phronesis, którego jest liderem. Jazzwise opisywał ich jako "jeden z najbardziej ekscytujących zespołów na tej planecie". Płyta "Alive" wydana w 2010 roku przez Edition Records otrzymała zaszczytny tytuł Best Album 2010 wg. Mojo i Jazzwise.

Pianista Liam Noble najbardziej znany jest ze współpracy z Ingrid Laubrock, z którą nagrał kilka płyt dla wytwórni Intakt, ale także z Drew Gressem i Tomem Rainey'em, z którymi nagrał ceniony album "Romance Among the Fishes" czy z Mary Halvorson, Johnem Hébertem, Kris Davis. John Fordham z Guardiana napisał o nim "Noble likes a mixture of staccato, drily witty themes that suggest a collision of Steve Coleman and Django Bates with Wayne Shorter – and with Canadian piano guru Paul Bley in the quieter episodes"

Trójka muzyków spotykała się ze sobą w różnych konfiguracjach wiele razy, od 2009, kiedy zagrali po raz pierwszy, konsekwentnie rozwijają swój muzyczny język, w którym słychać poza jazzowym idiomem sporo angielskiej muzyki klasycznej i folkowej, ale też tanga i bluegrassu. Ich wieloletnie wspólnotowe doświadczenie zaowocowało własnym, indywidualnym sposobem komunikacji. Powiedzieć o nich, że porozumiewają się telepatycznie byłoby dla nich krzywdzące. Niemal słychać, jak oplata całą trójkę misterna pajęczyna synapsów i nawet poruszenie powietrza czy też lekkie westchnienie spotyka się reakcją i drżeniem partnerów. Ciepło i intensywność magicznej interakcji tria jest doskonałe, chociaż dochodzi tu do głosu także typowe dla skandynawskich składów "wychłodzenie emocjonalne" poszczególnych fragmentów. Cały jednak czas pulsują one życiem.

Combo Malija wydało płytę o szlifie uniwersalnym, kameralny jazz, w swoim rdzeniu raczej ascetyczny, wielki od pierwszych taktów otwierającego "Squared" i ani przez moment nienużący. Czasem słychać tu fascynację filigranową formą spod znaku wspaniałego przecież albumu "Red Lanta" Arta Lande i Jana Garbarka ("Unknown"). Innym razem akordowa pianistyka Noble'a, będąca swoistym fundamentem, na którym Lockheart buduje prześliczne saksofonowe partie, może przywodzić najlepszych jazzowych klawiszowców ("The Pianist").

W dwóch utworach usłyszymy znakomity kwartet smyczkowy Ligeti Quartet w składzie Mandhira de Saram, Patrick Dawkins – violins, Richard Jones – viola, Val Welbanks – cello ("Mr Wrack" i "With One Voice"). Robi się wtedy transowo i drapieżnie.

Gdyby płyta nie została wydana przez niezależną wytwórnię, mogłaby pewnie zainteresować bardzo szerokie grono słuchaczy. Płyty nagranej z taką kulturą muzyczną nie miałem w odtwarzaczu od dawna. Doskonała realizacja, o której bez wątpienia można powiedzieć audiofilska, sprawia, że przyjemność jest jeszcze większa.
autor: Krzysztof Szamot

Mark Lockheart: saxophones, bass clarinet
Jasper Hoiby: double bass
Liam Noble: piano

String arrangements by Mark Lockheart
Strings on track 2 and 11 by Ligeti Quartet:
Mandhira de Saram: violin
Patrick Dawkins: violin
Richard Jones: viola
Val Welbanks: cello

1. Squared (Lockheart) 5.25
2. Mr Wrack (Noble) 4.23
3. Unknown (Hoiby) 4.22
4. The Pianist (Lockheart) 4.47
5. Wheels (Noble) 5.48
6. Malija (Hoiby) 5.40
7. Almost A Tango (Lockheart) 6.41
8. Blues (Noble) 3.33
9. One For Us (Lockheart) 4.09
10. Wayne’s World (Hoiby) 6.57
11. With One Voice (Mark Lockheart) 4.13


płyta do nabycia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz